Alla inlägg den 10 september 2012

Av Anna Svensson - 10 september 2012 21:32

I dag skulle det genrepas inför söktävlingen på lördag. Upplägget var enkelt: ca 100 meter ruta, en figge i varje hörn. Figge ett satt helt öppet på en campingstol, figge två (goa lilla sonen) var heldold. Medan jag var på påvis på figge två smög det ut en figge i vart och ett av de bortre hörnen. Sedan skulle jag köra tomt dit. Vindförhållandena var perfekta, med en sidvind som gjorde att vi hade "medvind" längs stigen, dvs hon skulle inte få figgen för tidigt.

Vad händer?

Tja, slag ett och två minns jag inte så mycket av. Säkert nå't småstruligt med dem, men hon tog båda figuranterna och markerade utan problem både den heldolda och den helt öppna. Sedan skickar jag ut henne på det första tomslaget - som senare skulle visa sig vara det enda... Pudelrackarn springer ut på ca 30 meters djup och drar sedan nästan hela rutan! Jag är helt övertygad om att hon letade utgångsspår. När hon inte hittat något på 70-80 meter så vinklar hon in mot stigen (obs - inte mot mig, utan 90 grader in från den plats i rutan hon just då befinner sig på) och tänker dra rakt över. Men precis när hon ska korsa stigen så känner hon spåret av figgarna, hugger det och spårar som en blodhund ut till den ena av dem! Gaaahhh - vad gör jag nu? Hon har gjort typ alla fel av alla möjliga, förutom ett: jag bad henne hitta figge, och det gjorde hon! Tog sedan in henne och skickade henne på andra sidan, no problem. Gick ut fint på djupet och fick figgen. Under tiden lades en ny figge ut i den del av rutan som hon missat att söka av första gången. När jag skickade henne där gick hon ut alldeles för grunt, men fint på omskick.

Kändes extremt frustrerande. Skiss på ungefär hur söket blev:

   

Mina snälla sökkompisar lät mig köra ett par extraskick när alla hundar var klara. Nu ville jag få ut henne på djupet! Så jag bad en figge stanna kvar i ena första hörnet, och lät resten vara tomt. Tanken var: skicka tomt till första hörnet, går hon ut grunt så mata ut henne tills hon har kollat av det ordentligt. Vänd dig sedan om på stigen och skicka åt andra hållet, så får hon bingo på djupet där. Enkelt och bra. Men vad händer? Jo, jag skickar ut henne på första tomskicket - och hunden försvinner! Hon drar ut hyggligt på djupet , gör en framslag (kanon, tänker matte, det går bra det här!), men sedan viker hon liksom aldrig in igen... Jag ser bara en liten ullboll försvinna längre och längre bort i rutan, och till slut ser jag henne inte alls. Om jag ropade på henne? Gissa! Men lilla väna pudelfröken har förvandlats till Tarzan i söket och tycker att hon klarar det här alldeles utmärkt själv. Stör mig inte matte, jag jobbar! Till slut kom hon tillbaks, och eftersom det vänstra hörnet råkade vara enda området i hela rutan som hon missat så skickade jag ut henne på ett nytt tomslag. Du ska gå heeela vägen ut, gumman... Det gjorde hon - inklusive att hon drog hela rutan en gång till. Nu suckade jag djupt och skickade henne på andra sidan, hon gick ut fint och hittade figge. Men ärligt, så 100% olydig som hon var idag har hon aldrig varit förut. Visst har hon struntat i min inkallning när hon haft figge i näsan, men nu brydde hon sig inte om mig en sekund.

 

På söklägret i helgen som var sa Mette att hon tyckte att Vilda växte med tomslagen, och att hon byggde på sig av den kuperade terrängen där hon fick ta i och klättra rejält. Jag tror henne! Det här är en hund med helt annat självförtroende än för några veckor sedan. Att hon dessutom fått spåra en del och kört lite häftiga agilitylopp men knappt behövt ägna en sekund åt lydnad har säkert också bidragit!

Men nu behöver jag hjälp. Ska tävla på lördag, en fin bana som passar Vilda perfekt. Finns det någon smart övning jag kan ta till för att plocka hem henne åtminstone en liten gnutta rent lydnadsmässigt? För nu är det tvärknäck i lurarna! Tacksam för råd! Vill dock helst inte blanda in ledarskap, utan köra bara positivt. Är det möjligt?

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards