Alla inlägg den 13 september 2012

Av Anna Svensson - 13 september 2012 21:49

Ojojoj...

Åkte upp på klubben för att köra igenom lägrelydnaden inför lördagens tävling. Fri träning ikväll, med många ekipage på lydnadsplanen. Vilda är fortfarande påtagligt påverkad sedan hon blev biten, går helst långa omvägar runt den hunden och är allmänt tittig på lydnadsplanen. Har betydligt svårare att koppla bort de andra och fokusera på mig än tidigare. Det märks framför allt på inkallningen, där hon vill "kolla av läget" innan hon springer. Jaja, bara att nöta vidare. Nästa gång jag köper hund ska jag ha en korsning mellan pitbull, jack russell och ovtjarka!


Nå, till träningen då:


Budföring. Körde en fullång, med några hundar på planen men ingen annan störning. Gick fint. Lite senare raggade jag upp en "skytt" som stod på halva sträckan och (i brist på pistol) klappade händerna! Sträckan var iofs bara 50-60 meter, men jag tror inte den spelar så stor roll. Glädjande nog visade hon ingen tendens alls att vika av vid "skytten.


Kryp: nötte starter. Efter varje annat moment lade jag ner henne och körde några steg kryp. Ibland gick det bra, ibland lättade hon i starten. Resten av krypet är jättefint. Däremot är hon ofta dålig på själva nedläggandet, onödigt!


Läggande under gång: första gången hade jag korv i näven och då lade hon sig inte alls! Sedan fick jag några riktigt snygga lägganden.


Hopp över hinder: körde bara en gång. Hon satte sig lite nära hindret, men momentet var 10-mässigt.


Apportering: Lite morr inför gripandet, förutom det urtjusiga apporteringar! Men jag vet ju redan nu att det kommer att se annorlunda ut på lördag... *suck*


Framförgående: Riktigt snyggt! Jag har ju börjat träna lite "sakta" inför framåtsändandet, och det gör att hon inte ligger på så mycket. Duktig! Däremot är hon lite het och tjuvar gärna...


Inkallning: Gjorde ett par vanliga. Hon var jätteosäker innan hon vågade springa, men sedan gjorde hon den snyggt.


Sammanfattningsvis känns det som om lydnaden kan gå precis hur som helst! Nästan vartenda moment kan hon göra tiomässigt, men det finns också goda möjligheter att nolla... Nåja, vi får börja med att se om vi ens tar oss till lydnaden! Längtar faktiskt efter att få tävla, själva söket ska bli så roligt!


I morgon ska det bli dåligt väder, så vi får se om jag har självdisciplin nog att köra ett skogspass ändå. Vore nog bra om hon fick köra slut på sig inför lördagen.






Av Anna Svensson - 13 september 2012 14:41

I går tränade vi skogslydnad, Vilda och jag. Hon fick gå sida i blandad terräng, och när det fungerade bra
(vilket tog överraskande lång tid) fick hon störning i form av en figge som gick
och ställde sig bakom ett träd. Sedan fick hon gå sida därifrån, och mot figgen.
När lusten att dra var som allra störst drog jag fram en kampis och lekte lite
med henne. Hon svarade jättefint på leken och engagerade sig helhjärtat. Sedan
fick hon gå mer sida, och när hon var sansad och trevlig fick hon springa till
figgen o käka godis. Rätt bra övning, tror jag, men det skulle behövas
mängdträning!!

Sedan körde jag en heldold lega, som hon klarade galant! Puh!
Efter det fick hon ett uppletande med små dummies.
Tre dummies, synretning, fullt djup. Hon jobbade supersnyggt med dem och gjorde
t o m några tjusiga sökslag. Däremot var ingångarna usla!! Tydligen är dummies
superroliga att leka med, eller bara ovana, för hon trixade en hel del.
Tappade/släppte, plockade med dem etc.
Allra sist blev det långpromenad med en snäll goldenhane. Jag försöker ju lära Vilda att springa till mig om det blir för tufft med en annan hund, och det verkar hon förstå nu. När han blev för springig så kom hon snabbt till matte. Perfekt, för då kan ju jag hjälpa till att bromsa den andra hunden.

I dag har vi bara varit i skogen och myst. Letat lite godis. Vi är en udda flock som kommer - två halvgalna hundar, en matte med bebis i sele på magen, en illgrön bumbostol i ena handen och en termosmugg i den andra... Jo just ja, körde lite skogslydnad också. Inkallning och sida. Ojojoj vad välbehövligt, men det blir snabbt bättre.

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards