Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Spår med för kort liggtid + framåtsändande

Av Anna Svensson - 30 september 2012 21:29

Efter en dag i städandets tecken rymde jag ut en stund, utan bebis. Gick ut ett spår med åtta naturpinnar. Tyvärr så var det lite sent på kvällen, så liggtiden blev i kortaste laget, ca 40 minuter. Vågade inte vänta längre och riskera att få spåra i mörker.

Medan spåret låg till sig tog jag min termosmugg och gick en kaffesmuttarpromenad med Vilda. När koffeinet var uppdrucket så kom jag på mig: jag har ju faktiskt saker jag behöver träna i skogen! Så jag körde lite transporter, dvs att hon ska gå hyggligt vid sidan på mitt "här"-kommando. Och det gick riktigt bra! Hon följde fint, och jag pushade sträckan så vi gick ca 50 meter helt utan dk.


Spåret, då. Gjorde spårupptag på äng, ca 30 meters djup. Motvind när jag lade det, när det var dags att ta spåret kändes det rätt vindstilla. Vilda gick ut fint, plockade spåret och riktningsbestämde bra, men var väldigt yrig. Och så fortsatte det. Hela vägen på ingen hoppade hon som en hare, vilket iofs underlaget inbjöd till. Resten av spåret gick lite för fort och för slarvigt. Men visst, en Vilda som är lite het från början (blir tydligen det vid löp), förarspår och kort liggtid - då ber man om att få ett snabbt och slarvigt spår. På ett par ställen hade jag följt en skogsväg, ungefär som en bred stig. Det spårade hon riktigt fint, och jag ångrade att jag inte gjort fler sådana svårigheter. Däremot hade jag klämt till med en spetsvinkel! Den ångade hon förbi i full fart och såg sedan mäkta förvånad ut. Vart tog spåret vägen?? Men hon ringade fint och plockade upp det igen. Pinnarna, så? Jo, hon hade fattat att naturpinnar gills och jobbade verkligen på att lokalisera dem. Om hon råkade få en doft av dem när hon forsade förbi... Hälften plockade hon, den andra hälften noterade hon inte ens. Hmmm. Nåja, jag borde kanske ha nöjt mig med en pinnstig eller ett uppletande. Som sagt, det är dumt att be om slarviga spår. Å andra sidan var det en hel del klurigheter, med spetsvinkeln, stigarna, terrängskifte äng/skog, spårupptag etc och hon löste allt. Så helt missnöjd ska man väl inte vara.


Efteråt testade jag lite framåtsändande. Lös hund, inga föremål eller targets, bara fritt. Bred väg, så det fanns gott stöd för att gå rakt. Och det fungerade jättefint! Hon söker sig ut cirka tio meter innan hon slår av på takten. Nu belönade jag med klicker och godis, och det funkade också. Hon förstod snabbt att det inte var lönsamt att börja vända sig om och kika på matte. Är jätteglad över att vara igång med momentet före parningen, det behöver sin tid att bli bra. Däremot så var hon en sopa på inkallning med ställande! Undrar egentligen hur dålig ordförståelse hon har på stanna? Måste träna från grunden! Ett problem där var att jag inte ville använda boll idag, utan bara godis. Tror jag kan få betydligt bättre resultat med boll.

Körde ett pass ställande/sättande/läggande under gång (nos mot näsa) och det fungerade riktigt fint. Jag ger kommando, belönar muntligt, säger kom, ger nästa kommando etc och efter 2-4 kommenderingar får hon belöning. En rolig lek, tycker Vilda!

Krypet - urdålig start, bra när hon väl kommit igång. Fortsätta traggla...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards