Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Anna Svensson - 8 oktober 2012 22:17

Brukar aldrig skriva om de andra hundarna när vi tränat sök, men ikväll måste jag bara få säga att det är så grymt roligt att se alla hundar gå så fint!! För två år sedan fanns det inte en enda sökhund på vår klubb, nu har vi tre tävlingsekipage och två jättelovande nybörjare. Otroligt!


Vilda fick 8-10 skick med figge på varje. De första till och med synretning. Sedan så fick hon gå ändå. Inte vallade vi heller. Trots att det var planen (synretningen i starten fick kompensera för det, typ...). Poängen med dagens övning var att ge henne bingo på att gå ut rakt och på fullt djup. Dessutom så testade jag att köra flying, är lite sugen på att åtminstone prova. I stort gjorde hon jättefina skick. Något omskick, framför allt på slutet där det var ovallat och helt saknades människovittring. Då gjorde hon en symbolisk liten lov, "näe matte, det har inte gått en kotte här". Då kändes det fint att hon på omskicket gick ut spikrakt ("jaha, jaja, tjatar du så") på minst 60 meters djup och fick jackpot! Kanske kommer att använda mig av ovallat också, för träning av rakhet. Hmmm, måste fundera lite. Supernöjd med hennes sök i dag i alla fall. Inte det minsta påverkad av löpet. Härligt!


Nästa gång ska jag nog försöka få till några bra tomslag...

Av Anna Svensson - 8 oktober 2012 13:32

Igår hade vi besök av en valpspekulant. Vi träffades på klubben och Vilda, som fortfarande höglöper, fick göra lite pyssel för att de skulle få se henne i arbete. Först körde vi uppletande på fyra föremål. Jag lade ut dem i en smal korridor, ca fem meter, och det blev nog bara ca 30 meters djup. Vilda blev jätteglad över lite nosjobb! Vips, så var de tre första prylarna inne! Den fjärde fick hon leta en stund, men förutom ett kort stopp på en kissfläck (kan ju vara någon snygg hanhund som varit här!) så jobbade hon jättefint tills hon fick den.

Sedan blev det en mini-lydnad med lite fot (där hon var het och låg alldeles för långt fram!), ett kryp (där hon körde jämfotastilen precis i början men sedan kröp lågt och fint), en budföring (där hon tänkte sno godiset direkt från mottagaren i stället för att sätta sig fot först!) och en ruta (som var klockren). Avslutningsvis körde vi agility-slalom.


I dag tänker jag mig en långtur i skogen. Vilda har inte fått göra någonting rejält på länge, så ett riktigt sökpass känns som om det skulle sitta fint. Kanske hittar på något mer också, beror på hur jag kan pyssla med bebisen. Kommar att ha henne hängande på magen, och då blir man lite begränsad!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards