Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Anna Svensson - 14 oktober 2012 16:29

...spännande, eller hur? ;0)


Vi kom inte ut i skogen idag, umgicks med familjen i stället. Däremot fick jag till ett träningspass hemma på tomten. Egentligen gillar jag inte att träna hemma, men om det är det som hinns med, tja, då får det bli så. Började med fritt följ. Körde med korv på fat som externbelöning och varierade sträckorna. Kändes riktigt bra. Vid något tillfälle gick hon lite långt fram, någon halt tappade hon bort. Men i stort riktigt snyggt med fin kontakt och bra driv.

Sedan körde vi apporteringen och här kommer det stora avslöjandet: Träning hjälper!! :0)  För nu kunde lilla fröken ta både träapporten och metallapporten utan att morra och utan att klippa till dem med tassarna! Jag vågade mig till och med på att kasta metallen och tänk, det funkade ändå! Ett par gånger kom småtassarna fram, då sa jag faktiskt ett rätt neutralt nej och höll inne belöningen. Sedan så grep hon direkt med munnen. Men typ 95 % rätt på första försöket (ja, jag tragglade det rätt många gånger!) är inte illa. Det jag har gjort träningsmässigt är helt enkelt att bryta ner momentet i delar. Suttit inne i köket, lagt ner apporten (metallen, har det blivit, eftersom hon tassat oändligt mycket på den). Bett henne apportera, om hon börjat tassa sagt snällt nej. När hon gripit med munnen - belöning!!

Rutan tragglade vi på lite och det funkar skapligt. Lite för ofta ställer hon sig lite för långt fram i rutan. Helt ok för en tia i lydnadstvåan, men jag är rädd för att få tassar utanför nu när vi tränar för högre klasser (och jo, jag har hela tiden jobbat henne mot mitten. Men uppenbart inte varit så framgångsrik!). Nu testade jag att bara belöna de gånger hon gick till en godtagbar position korrekt. Om hon gick fel först och sedan justerade in sig så fick hon nöja sig med muntlig bekräftelse. Få se om det trillar ner någon enkrona i lilla pudelhuvudet!

Kryp - en kortis med externbelöning där externen verkligen blev en störning! Men rätt fint kryp. Nu tränar vi mest på att jag ska gå rakt och i jämnt tempo utan att titta på hunden. Ska be sambon filma någon dag så jag får se hur det ser ut. Risken är ju att hon lättar utan att jag märker det!

Fjärrdirigering med belöning bakom. Åh, nu bara orkar jag inte traggla positionen stå-ligg enligt "gung-metoden" mer. Så jag testade att köra "fritt positionsbyte" , med belöning bakom, för att se vad Vilda bjöd på. Och det blev riktigt bra. Så nu testar jag det ett tag. Väl medveten om att jag antagligen låter latheten bedra visheten... Men jag har en så grym hang-up på det här momentet. Hela jag vill bara skrika när jag känner att jag borde köra lite fjärr!

Sist men inte minst - skall. (Minns inte om jag skrev om det häromdagen?) Vilda är inte lätt att locka till skall. Inte så konstigt, eftersom jag inte gillar hundar som skäller så får hon garanterat inte utdelning på uppmaningsskall någonsin! Men jag har testat två gånger nu med min oslagbara superduper-metod, och det börjar lossna! Tricket är egentligen enkelt - man tränar skall med en annan hund. Oemotståndligt lockande! Och eftersom jag har Daisy, som kan skall sedan länge och gärna tränar en stund, så funkar det finfint!


Sammanfattningsvis blev det en riktigt bra träning, med framsteg på många punkter. Kul!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards