Alla inlägg den 22 oktober 2012

Av Anna Svensson - 22 oktober 2012 23:04

Det blev två korta lydnadspass i dag. Det första inne.


Metallapporten: Åh, vilka snygga gripanden hon gör! Vilda har verkligen fattat att tassar = dåligt, hon tar så fint med munnen nu! Dessutom gillar hon momentet. Känns mycket lovande, även om vi har en del kvar!


Fjärrdirigering: Hmm, åh, nix. Lite för het Vilda gjorde lite allt möjligt på fjärren idag. Eftersom jag inte hade någon bra plan så valde jag att avbryta, annars hade det varit ett gyllene tillfälle att klicka henne. Hon bjöd på några olika varianter av lägganden och kämpade verkligen. Jag kliade mig i huvudet. Nya tag nästa gång...


Kryp: Känns riktigt bra. På slutet har jag tränat på att få upp tempot lite, ha en jämnare takt, försöka gå rakt fram och inte böja mig ner över Vilda för att se henne. Blir så mycket dk på tävling... Nackdelen är att jag inte ser så bra hur hon kryper, så jag passade på att ställa ner en filmkamera på golvet för att få se krypet ur ett annat perspektiv. Vilken chock jag fick! Hennes superduperfina kryp var borta! Utan att jag sett det har hon börjat gå jämfota med bakdelen, inte snyggt för fem öre!! Men framdelen är lika platt och fin som tidigare, så det jag har sett av krypet har sett så fint ut så... Därav "Misslyckande"-märkningen av dagens blogginlägg! Jag som grundat krypet så noga, och varit så petig. Nu har jag antagligen belönat fel teknik en halv evighet. Börja om från början... *suck*


På kvällen fick jag till ett mini-utepass.


Framåtsändande: Harvade på med en rejäl bunt repetitioner. Körde utan jeansben, var inte på någon lydnadsplan. Det var grymt roligt att se Vilda ikväll! Hon har verkligen skaffat sig en bild av hur momentet ska gå till. Hon springer ut 10-20 meter (hur ska jag kunna få hunden att gå ut exakt 15 när jag inte själv kan bedöma hur långt det är?? Nåja...) och gör sedan en rätt markerad inbromsning. Går sedan med hög intensitet, men rätt tempo, tills belöningen kommer. Hon har så hög belöningsförväntan, men låter inte den styra momentet (dvs - hon försöker inte fortsätta galoppera i förväntan att bollen ska dimpa ner framför henne, eller försöker vända om och komma till mig för att tigga godis). Ibland vänder hon sig om, eller gör ett kort stopp, men det är sällan och mycket tydligt att hon greppat att det inte ger utdelning. Jag var verkligen nöjd!


Skall: Nu fixade hon som mest 5-6 skall på ett kommando. Toppen! Fortfarande alldeles för glest mellan skallen, fortfarande tid innan första skallet kommer, men hon greppar kommandot och fortsätter skälla tills hon får belöning (har inte pressat det längre än 5-6 skall). Lite mer träning på det här så ska jag nog få till intensiteten också!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards