Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Lydnad (framåtsändande, ruta, metall) och jaktspår

Av Anna Svensson - 23 oktober 2012 17:10

I dag hade jag bokat träff med en klubbkompis. Skulle kika lite på deras lydnad och så köra ett minipass för egen del.


Lydnaden började sådär.


Rutan. Vilda hade blivit lite väl het av att titta när hag tränade med den andra hunden, och släppte ur sig ett par startskall. Däremot gjorde hon fina skick.


Metallen. Startskall, helt ok gripanden, jättebra tempo.


Därefter insåg jag det osmarta i att ge tempomoment till en övertaggad hund och samlade upp henne i ett rätt långt fritt följ. Efter det kom det inte ett enda ljud från henne.


Fritt följ. Riktigt bra!


Metallen igen. Bra, galopp flera gånger. Lite tvekan i gripandet men inget tassande.


Framåtsändande. Lite struligare idag, men det var en del hundar på planen och det här momentet ska hon egentligen få helt störningsfritt en period. I stort gjorde hon det bra, men hon hade fler kontroller bak till mig i dag än i går. Harva på...


Hopp. Inget speciellt, gick bra.


Efter lunch blev det, lite oplanerat, ett spår! Det superfina vädret gjorde att man ville passa på! Tyvärr tänkte jag fel igen (fantastiskt att träningen ens går framåt, tycker jag tänker fel mest hela tiden!!  )

Jag ville lägga ett riktigt klurigt spår åt Vilda, dessutom lägga ut rikligt med pinnar (små skogspinnar). Så jag gjorde följande:


Svårt spårupptag på ett rätt risigt kalhygge. Därefter en tidig vinklel och en tidig pinne efter den. Några hundra meter spår på hygget, sista biten i ett gammalt traktorspår där det rimligen var ännu mindre vittring. Därefter en vinkel in i skogen, som rymmer en del skvattram men för övrigt är okomplicerad. Nästan direkt lade jag en spetsvinkel, så ett par vanliga vinklar, ut på ett hygge igen och så slut. Totalt kanske 700 meter. Tyvärr lite knapp liggtid, ca en timme. Förarspår.

Spårupptaget gick bra. Spåret låg rätt djupt, men hon jobbade sig målmedvetet ut i riset.



 

   


Riktningsbestämningen tog tid! Hon slog flera gånger åt båda håll, men när hon väl bestämt sig gick hon inte att rubba. Trots att jag bromsade så skulle hon till varje pris åt rätt håll. Bra! Sedan spårade hon så fantastiskt fint! Noga, bra tempo och klockrena markeringar på pinnarna. Hon jobbade ut dem med stor energi. Vinklarna och traktorspåret var inga problem. Tio i betyg av matte! Ända tills vi kom in i skogen... Där fick vi effekten av ett jaktspår, det var så mycket mer vittring i backen! De torra trädgrenarna och stenarna på hygget var nog rätt vittringssnåla. Nu var det mossa, blåbärsris och rejält fuktigt. Plättlätt, sa Vilda och tänkte rusa igenom det hela. Spetsvinkeln löste hon, spåret löste hon, men jag fick bromsa henne mycket mer. Och pinnarna, som hon plockat så fint ute på hygget, ägnade hon inte en tanke! Hmm!! Skulle förstås ha funnit mig och kört "klicka-kasta köttbulle"-metoden, men dels hade jag inga köttbullar, dels förstod jag inte på en gång vad det var som hände! Nå, vi kom runt i alla fall. Terrängskiften i all ära, men nästa gång ska jag börja lätt och gå över till svårt, och/eller se till att få en rejäl liggtid på spåret!


På väg ut på spårupptaget!


   

Har hittat och riktningsbestämt.


 
 
Ingen bild

Elin

24 oktober 2012 20:28

Gud vad ni håller igång :) Tänk på att trappa ner lite successivt närmare valpningen så du inte får abstinensbesvär ;) Fast såklart kan du ju mer än gärna låna Fredá om du känner för det ;)

Anna Svensson

25 oktober 2012 11:37

Gäller att passa på! Tuuuur att vi går mot vinter, hade gått upp i molekyler om jag fått träningsstopp mitt under högsäsong!

 
Erika

Erika

26 oktober 2012 15:26

Apropå föregående talare så tror jag att du behöver en hel drös med jyckar. Så kan du träna obegränsat :-D! (Ps. Vippson undrar när han kan flytta in?)

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

26 oktober 2012 16:11

:0) Ni är för gulliga!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards