Alla inlägg den 1 november 2012

Av Anna Svensson - 1 november 2012 19:07

 


I dag var jag ute i skogen ett par timmar med sonen och hans kompis. Vi fikade, besteg berg (nåja..) och myste. Jag var förstås rejält sugen på att köra uppletande med Vilda, efter att ha gjort en riktig planering. Så medan pojkarna krossade is på vattenpölar och undersökte det mesta högt och lågt, så vallade jag en uppletanderuta. Tänkte dra den över ett öppet fält, in ca 5 meter i skogen. Men det låg en massa bråte där, så pga skaderisken avstod jag och rutan blev aningen grund. Den blev inte heller fullt bred, ca 30 meter. Sex föremål totalt. Fyra föremål låg på djupet, ett ganska mitt i och ett nästan vid baslinjen. Vilda fick se när jag vallade (enligt planen!) och sedan gå iväg ca 10 minuter (målbildsträning, enligt planen!). Hon var supermotiverad när vi kom tillbaka och hade inga problem alls att veta vad hon skulle göra. Jag gjorde min nya ritual (kasta föremål som hon fick apportera innan jag skickade henne) men noterade sedan att hon låste vid det andra ruthörnet, och inte det jag tänkte skicka på. Så jag valde att flytta mig på stigen, och bjuda henne ett rakt skick. Det var nog en klok strategi! Fullt ös rakt ut, och hon letade jättefint. Inga problem att hitta och bra avlämningar. Roligt att se när hon fick föremålet som låg nära baslinjen, vad förvånad hon såg ut! Efter fyra föremål var hon precis lika pigg och motiverad som på det första. Jag var sååå sugen att skicka henne igen, men bestämde mig för att följa planen och avbröt. Kan jag väl få en klapp på axeln för..? Sedan gick jag och Vilda ut tillsammans och hämtade de två prylar som var kvar, plus snitslarna. Sammanfattningsvis ett superlyckat uppletande. Nu är vi på banan igen. Jag ska jobba vidare på hennes arbetssignal (komplettera med ett sökskynke som jag bara använder till uppletet), fortsätta med målbildsträning (antagligen kan man plocka bort henne en halvtimme-timme utan problem), variera föremålen (plast/inte plast, egna/inte egna) men alltid bryta medan det ligger minst ett, helst två, föremål kvar ute.  

 

För övrigt så blev det lite terrängträning och så körde jag en kort skall-träning. Hon bjöd på en riktigt hygglig serie idag, 8-10 skall utan särskilt mycket mellanrum emellan. I det här momentet gör hon minsann snabba framsteg!

Lydnadsmässigt gjorde jag en miniträning igår också, körde lite framåtsändande på klubben. Använde två par jeansben. Vilda var jätteduktig, det sitter riktigt fint nu det där med temposkifte. Däremot är det lite olika exakt var det kommer, men ungefär rätt avstånd blir det för det mesta. Roligt!! Tänk att framåtsändande kan kännas skojigt!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards