Alla inlägg den 6 november 2012

Av Anna Svensson - 6 november 2012 16:02

Bara blivit lite småpyssel de senaste dagarna:


Söndag: framåtsändande på klubben. Mätte avstånd noga, använde byxbenen som fejkad grupp. Vilda gick jättefint, bröt från galopp till trav på ganska exakt 15 meter! Enda kruxet var att hon gjorde ett stopp och tittade på mig vid varenda temposkifte. När jag belönade för många temposkiften så blev hon lite tittig bakåt på gångsträckan efteråt. F ö riktigt fint! Extra plus för att hon för första gången hade människa med i gruppen, och inte brydde sig det minsta om den saken!


Måndag: ett litet uppletande i skogen med båda tjejerna. Synretning, föremål av hårdplast. Smal korridor. No problem!


Tisdag: långpromenad med invänt uppletande och framåtsändande. Gjorde en 50x50-ruta till uppletandet men fick hjärnsläpp och vallade den inte, utan gick bara "ramen" runt... Brukar aldrig göra så. Fem mjuka föremål, Daisy o Vilda fick titta när jag lade ut dem.  Gick sedan en promenad innan jag gick tillbaks och skickade. Vilda, som behöver träna minnesbild, fick starta. Sedan körde de varannan gång, så det blev två föremål var. Sista hämtade vi in tillsammans. Roligt att se vad Vilda har greppat det, hon letar verkligen intensivt då också! Är väldigt nöjd med dagens uppletande, enda att gnälla på var att jag inte gjorde någon apportering med Vilda innan jag skickade henne.




Sedan körde jag framåtsändande, och duktiga Daisy satt bredvid och väntade snällt. Nu, utan byxben, gjorde Vilda temposkiftena jättesnyggt utan att stanna eller vända sig bakåt! Heja! Enda att se upp med var att hon gjorde flera av skiftena lite för tidigt, på ca tio meter. Inte så konstigt mtp att jag belönat skiften så länge. Får lägga in några belöningar på galoppen också. Tror att jag får göra om träningen med byxbenen, ställa dem betydligt glesare ett tag och se om jag får bort stoppen då. Blir till att prova sig fram lite!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards