Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Anna Svensson - 7 februari 2013 17:35

Men - vila är tydligen bra för matte! Gott om tid att tänka, och när övningarna är väl genomtänkta så händer det saker.

Fjärren: har som mest fått till fina skiften ligg/stå på fem meters avstånd. Ofattbart! Försöker vara noga med att växla avstånd (en träning på fem meter följs av en på en meter), antal skiften (allt mellan ett och fem) och belöning (bakom, kastad bakom eller från handen). Kunde inte heller låta bli att testa att mixa ligg/stå med ligg/sitt, och det fungerade klockrent. Men gjorde det bara en gång - ska fortsätta med rena skiften för det mesta. Ett enda krux så här långt. Jag kör med låsta baktassar. När jag står hyggligt nära (upp till ca två meter) viker Vilda upp sig, och justerar sedan framtassarna med ett litet kliv bakåt (låsta baktassar). När jag kommer på längre håll så skippar hon den justeringen. Och då blir jag osäker på hur jag ska tänka... Känns ju som en klar risk flr framflytt på sikt om hon blir för lång i kroppen. Hmmm. Ska försöka filma någon dag, tacksam för feedback!


Vittringen: Oj, vad fort det gått att få ordning på den! I dag har vi kört fem gånger, 100 procent rätt pinne. Sista gången hade jag lagt dem i en ring. Hon hade otur och började på fel ställe så Pinnen kom sist av alla. Men hon nosade bara lugnt och metodiskt, utan att plocka eller tramsa. Duktig!


Kryp. Duttar bara lite, vill vänta tills tuttarna är återställda efter valparna...


Skall. Inga problem att få många skall, däremot är de glesa. Framgången i dag var att jag fick flera tillfällen att belöna lite tätare skall. Känns väldigt hoppfullt!


Inte hunnit träna något framåtsändande. Är lite fundersam med hur jag ska gå vidare med fot-positionen. Och inkallning med ställande - där vill jag bara ge upp. Typ. Funderar på olika alternativ. Hopp-stå? Boll bakom? Annat (vad??). Konstaterade i alla fall efter en kik i reglerna att en start i trean till hösten kanske inte är helt orimligt!



...lite längdskidor blev det i dag också. 5 km för matte och gissningsvis 15 för Vilda - som hon springer, tösen!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards