Alla inlägg den 9 februari 2013

Av Anna Svensson - 9 februari 2013 22:23

I dag har vi mest suttit i bilen. Projekt "bygga kondis" fortsatte dock med sex km längdskidor, med lös, överlycklig Vilda bredvid (nå, bredvid, framför, bakom - överallt!).


Stort tack för synpunkter på fjärren! Jag har läst, kikat på filmen och försökt lista ut vad som egentligen är problemet.

Min tanke med fjärren som helhet är att ha låsta baktassar. Om jag förstått det hela rätt: de svenska lydnadsreglerna plussar ihop alla förflyttningar under momentet, och det gör att man bör ha samma tasspar låst under hela programmet? (Rätta mig om jag tänker fel!) Eftersom sitt/ligg är befäst med låsta baktassar blir då det logiska att köra så även i det här skiftet. Annars håller jag med Lina om att hon spontant låser fram fint. Belöningsmässigt så kör jag vanligen leksak bakom henne och godis i handen, belönar oftast från handen (för att det blir ett mindre avbrott i momentet, kanske blir felaktigt kriterie för val av belöning? Men den stora belöningen, leken, kommer alltid bakom). Hmmm. Skippa handbelöning helt?

Och ja, Erika, visst ligger hon fel i energinivå på klippen! Jag måste alltid tänka på det med Vilda, hon blir så lätt så glad... Och där sätter du fingret på en av mina stora brister när jag tränar hund: jag kan bli lite för envis ibland...   Hade bestämt mig för att jag skulle filma, dels för att se själv, dels för att kunna få input. Vilda var redan från början lite väl taggad. Och så skulle sonen instrueras, och dottern flyttas på, och så skulle jag snabbt försöka göra några skiften innan dottern krupit tillbaka, och... Tja, det blev rörigt och skulle gå fort och det är helt fel för ett så färskt moment! När vi filmar det korta klippet tror jag t o m att jag står med dottern under ena armen och viftar fjärr-skiften med den andra!   Det fanns en orsak till att jag skrev så stolt i något inlägg för en evighet sedan att jag lyckats avstå från en planerad träning. Det är svårt för mig! Skulle gärna kika på Vippes skiften. Och Jessica, du kanske också har en filmsnutt..? För en annan sak som jag tror ställer till det för mig är att jag har en målbild från en bok, där man ser en tecknad hund som fäller upp och ihop sig mellan ligg/stå utan att flytta en enda tass. Jag vet inte om det är realistiskt och/eller önskvärt? Eller om jag helt ska skippa den fällknivsprincipen och fokusera på baktassar..?

Nä, nog skrivet, nu ska jag allt träna lite i stället innan det är dags att knyta sig!



Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards