Alla inlägg den 19 februari 2013

Av Anna Svensson - 19 februari 2013 16:31

Jag har fått förtroendet att sitta ordförande för Söderhamns Brukshundklubb kommande år! En jätterolig utmaning, men det är onekligen en del att göra såhär i starten innan man är insatt i allt! Lägg till det en pågående valpkurs, arbete som råkat bli nästan 75%, ett motionsprojekt och två små barn så är det begripligt att bloggen blivit lite försummad på sistone! För jag märker ju att när jag slarvar och skriver tat jag tränat "det vanliga", så har jag inte särskitl stor nytta av den träningsdagboken! Jag vill ju kunna gå tillbaka och kika hur regelbundet jag tränat ett moment, när jag vågat öka svårighetsnivån, framgångar och bakslag... Ska försöka skärpa mig!


I dag blev det ett lydnadspass med Elin som hjälp.


Fot: Fortsatte på gårdagens koncept med externbelöning (godis på fat), inte så bylsiga kläder, Elin som klickhjälp, rätt grundstämning, "lagom" rakryggad/krokig matte (som kan se åtminstone något av hunden!). Och det gick riktigt bra idag med! Tydligt var att hon gled fram mer när jag hade kommendering, och när vi körde för länge utan belöning. Så det gäller att backa de svårigheterna ett tag, lägga en bra grund med Vilda i rätt position. Sedan plocka in dem igen som en medveten ökning av svårighetsnivån. Roligt att se var att hon höll position även när vi gick i riktning mot godisfatet!


Inkallning med ställande: Gjorde två, ett med kast direkt efter kommando, ett med kast efter att hon stannat och yes, på ställande två så låste hon frambenen ursnyggt! Puss, Vilda!


Fjärr: Tränade på riktigt nära avstånd, gjorde allt så lätt som möjligt. Max fyra skiften på rad. Belöning med godis på fat bakom henne. Svårigheten var dels att vi var ute, dels att Elin stod bakom . Gick riktigt hyggligt. Många fina skiften, men ibland glömde hon bort sig helt och gjorde fel. Vi har kommit långt men momentet är absolut inte moget.


Rutan: testade vidare med olika sätt att få henne på rätt plats i rutan. Framgången var måttlig! Klurar vidare... Klart är i alla fall att hon älskar rutan, och att hon oftast placerar sig bäst de första gångerna. Tänker på Kerstins fråga för en evighet sedan - måste jag verkligen köra så många skick per träning..? Hmm. Gjorde i alla fall en rolig svårighet för henne, körde med dold ruta! Dvs gick bakom en bil eller häcken, så att hon inte såg rutan när jag skickade henne. Inga problem, sa Vilda! Hon söker verkligen rutan aktivt!


Skall: Fick till några riktigt godkända skall-serier. Bollbelöning. Blir lite för hoppigt vid sidan, valde att flytta henne framför för att försöka grundlägga den goda vanan att sitta stilla när man skäller...


Tungapporten: Sedan i lördags har vi tillgång till en tungapport på två kilo - Vildas tävlingsvikt. Tufft för en liten sjukiloshund, tycker matte... Vilda har en förmåga att vilja halvsläpa in den. Men jag tror att hon börjar förstå vad jag vill, och hon gjorde ett par riktigt fina hämtningar med hyggligt högt huvud. Tävlingsmässiga avlämningar väntar jag allt med!



Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards