Alla inlägg den 12 mars 2013

Av Anna Svensson - 12 mars 2013 21:09

Jobb och valpkurs i dag. Hann med lite lydnadsträning ändå.


Inomhus:

Kryp.  Fortsätter på temat korv fem meter bort, pinne som rumpan stuttar i om den blir för hög. Känns fortfarande som en möjlig väg. Då kan jag också hålla uppe tempot utan att få harskutt.


Utomhus, snö och kraftig vind:

Rutan. Fem skick från tre olika håll, alla med target. Bra position. För första gången lade jag till läggande innan belöning. Stpr förvåning hos pudeln första gången! Andra gången gick det betydligt bättre. Kör på med target ett tag till. Läggande några fler gånger, sedan ska jag börja lägga till gång och inkallning också!


Fjärrdirigering. Bara några få, enkla skiften på nära håll. Första gången tiltade det helt, hon kom och gick mot mig på ligg/stå-skiftet. Sedan kom hon på sig och gjorde helt ok. Fortsätta variera miljö!


Apportering. Gjorde fyra, fick startskall på en och morrning på en. Rätt fina gripanden, topptempo.


Sättande under gång. Tränade genom att backa och ha Vilda framför mig. Varierade mellan sättande och ställande under gång. Rätt okej, men till och från slarvar hon med lyssnandet och väljer fel position. Bara att fortsätta träna.


Vittringsprov. Dagens höjdpunkt. Träningskompisen lad eut pinnarna tävlingsmässigt. Vilda letade koncentrerat redan på första försöket och valde rätt pinne, k'ndes helt säker och trygg. Härligt! Gjorde om en gång till med lika fint resultat. Lite slarvtugg i ingången.


Inkallning. Med leksak bakom. Ett par släta, ett par med ställande. Ok ställande, bra tempo i inkallningarna. Känns riktigt okej även om jag skulle önska ännu snabbare ställande...


Skall. Klarade t o m att starta skallet utan att hoppa runt ett par gånger. Fick dessutom till en hel lång skallserie stillasittande. Däremellan gjorde hon ett par skallomgångar som hon inte riktigt klarade att sitta stilla. Observandum - hon testade sin nya kunskap genom att skälla utan att ha fått kommando. Förstås ingen belöning på det, vill inte ha en hund som tjuvstartar eller skäller i tid och otid!


Framåtsändande. Försökte kolla av på en sned och vind plan utan vettig planering. Resultat därefter, bakläxa till matte. Gör om under bättre omständigheter.


Tungen. Gjorde några lyft med tvåkilosapporten, roligt att se hur Vilda taggade till och slängde upp den!



Av Anna Svensson - 12 mars 2013 08:18

Ingen riktig träning igår, men lite kryp och skall hann vi med.


Kryp:  Tröttnade och tänkte helt om. I stället för att dutta och försöka få till hyggliga krypsteg att belöna som ändå inte leder någon vart så gjorde jag helt tvärtom. Lade godis fem meter bort (för att få fokus framåt och få bort ögonkontakten), sedan tog jag en pinne i vänsterhanden som jag höll en bit ovanför rumpan på henne. Så när hon lyfte baken för mycket kom hon åt pinnen. Uff, sa Vilda och korrigerade tekniken. Det såg till och med jättesnyggt ut. Så nu testar jag så ett tag (en stor fördel är att jag dessutom kan träna i rimligt tempo och slipper alla halvhalter, och hon får flyt i krypet). Få se om det går att vidareutveckla. Tänkte köra externbelöning i förlängningen för att slippa sug på mig. Återkommer med resultat... ;0)


Skall: Kör hårdfokus på att sitta still och skälla. Det går bättre och bättre. Visst vill hon gärna "åka bakåt", men med tanke på atthon bara för ett par veckor sedan reste sig på bakbenen när hon skulle börja skälla så är det ett stort framsteg! Dessutom så gjorde hon en riktigt fin skallserie på 5-6 skall i går - utan att flytta en tass! Heja, Vilda!


Rådjur: Råkade släppa ut hundarna på rastning när vi hade rådjur på gården häromdagen. Jippi, sa dom och körde en minijakt. Jag är livrädd för att få viltintresse på Vilda, som ju ska tävla i skogsgrenar. Så i morse när jag såg rådjuren på vägen tog jag ut henne ensam, utan Daisy. Hon var så duktig! Initialt hade hon koppel, och visade intresse för rådjuren när de knallade iväg längs gatan. Men jag sa bara lugnt nej, och plockade fram korvpåsen. Då släppte hon dem och fokuserade på mig. Så jag kopplade loss och tränade lite med henne lös innan vi gick in. Inte en tendens att dra på rådjuren. Underbart!!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards