Alla inlägg den 15 mars 2013

Av Anna Svensson - 15 mars 2013 20:15

Tog en tvåtimmarsprommis på isen idag. Och vet ni vad? På ön där vi fikade var det barmark! Underbart! Kände för att slänga mig på backen och pussa tallkottarna, men behärskade mig... ;0) Det finns alltså hopp om att allt lydnadsharvande snart kan blandas ut med lite spår, sök och uppletande. Överväger faktiskt att packa med uppletandepåsen och ta en tur till ön någon dag till veckan!


Efter prommisen stannade jag till på hundklubben. Tänkte egentligen bara köra skott, men när jag ändå var där så...


Skott. Ett, med sittande hund. Inga problem.


Rutan. Tre skick. Fortsatte träna mot fädigt moment, lade henne och belönade sedan med föremål bakom. Ett av skicken gjorde jag ganska tävlingsmässigt, med inkallning och hela köret. Riktigt bra blev det!


Tungen. Tvåkilos. Nötte på fem-sex apporteringar. Tänker det som styrketräning, men samtidigt tycker jag det verkar bli lite motivationssänkande för henne med många rep i just det momentet. Byta taktik?


Fjärrdirigering. Sååå lätt att hon glömmer bort sig och kommer knallande mot mig i första skiftet! Gjorde det en gång i dag, resten var faktiskt väldigt bra. Gjorde ett skifte på tio meters håll, bara ligg-stå-belöning. Resten på ca fem meter. Bara en "liten detalj" kvar nu, jag lägger fortfarande belöningen bakom ryggen på henne. Har hört rykten om att man inte får göra det på tävling... :o)


Skall. Börjar bli så nöjd med hennes skallserier! Försöker få henne att sitta stilla, går bra förutom precis första skallen. Då spritter det i pudelkroppen!


Fot. Passade på att köra lite nu när hon sprungit av sig under promenaden. Acceptabel position, väsentligt bättre än förr men fortfarande inte bra. Externbelöning.


Inkallning. En slät, en med ställande och bakombelöning. Inte helt nöjd med ställandet, hon skulle kunna stoppa fortare. Kanske värt 8-8,5 på tävling. Vill ha 10-10! :)


Ställande och läggande under gång. Fortsätter med nos mot näsa. Växlar mellan stå och sitt för att få henne ordsäker. Den träningen behövs, då och då chansar hon!








Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards