Alla inlägg den 29 mars 2013

Av Anna Svensson - 29 mars 2013 23:30

Vilket mastodontpass det blev i dag!


Tanken var att köra igenom trean-momenten tävlingsmässigt, för att se vad som bär och vad som brister. Dock belöning efter varje moment, hon är absolut inte klar för aytt köra hela programmet ännu. Hopp-apporteringen utgick för att vi inte hade något hinder. Resten kördde vi med följande resultat:


Fritt följ. Fläckvis bra, fläckvis mindre bra... Hon stördes väldigt av rutan, när vi var nära den så tittade hon dit med jämna mellanrum och tappade position. Resten var riktigt ok. Men inte hade det blivit högt betyg på hela programmet, inte.


Sättande under gång. Gjorde det för första gången från fot-position, funkade inte. Däremot nos mot näsa gick bra. Känns inte som något större problem (säger jag övermodigt!).


Inkallning med ställande. Yes! Minst en nia på tävling så som hon gjorde det i dag! Absolut inget moment som är färdigt eller stabilt, men mycket lovande.


Metallapportering. Vilket tempo! Fullt ös ut - och lika snabbt tillbaka! Dessutom ett riktigt okej gripande däremellan. Ett litet problem bara - ett förargligt startskall! Det berodde antagligen på att apporten rullade så väldigt på asfalten, det blev en superkraftig retning för taggad liten pudel. Inte träna mer på asfalt!


Vittringsprov. Här blev det mer än lovligt struligt. Pinsamt nog ett förarfel - jag trodde att Vilda tog fel pinne när hon tog rätt... Efter en del trassel bröt vi och gick vidare.


Rutan. Tja, hon började med att springa dit vi nyss hade lagt vittringspinnarna (vilket var ca två meter till vänster om rutan) men tog sedan en helt riktig position i rutan. Resten fungerade fint.


Fjärrdirigering. Dagens glada överraskning! Klockren på tio meters håll! Jippi! (Eller ja, klockren med mina mått mätt... Skulle gissa på en nia på tävling).





Sammanfattningsvis långt ifrån tävlingsklart, men mycket närmare tävling än jag hade trott. Det strul som var känns hyggligt lätt att få ordning på. Jag måste verkligen tänka på att ha en ruta uppställd när jag tränar, så hon vänjer sig vid den störningen! 

Jag gjorde om några moment efteråt:

Metallapporten - finfint tempo!

Vittringsprovet - inga problem när hon fått vila efter mattes tabbe. Lite tugg på ingången, men inte farligt. Bra tempo både när hon letar bland pinnarna och på ingången.

Rutan - klockren position i rutan på 25 meters skick!

Sedan plussade jag på med några andra moment:

Skall. Jodå, skäller riktigt hyggligt, men har fortfarande svårt att sitta stilla. Särskilt i början av första skallserien. Behövs mer mängdträning. Nu kör jag med godis framför henne på backen.

Kryp. Blandade makaroner... 70 procent bra, 20 procent halvdant, 10 procent illa...

Framförgående. Spikrakt och fint.

Framåtsändande. Jodå. Lite tramsigt, lite psäkert med temposkiftena, mycket kvar att jobba på... Funderar på att bara köra med byxben och lina ett tag, för att ge Vilda stöd i avstånden.

Platsliggning med två skott. Hur stabilt som helst.

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards