Alla inlägg under april 2013

Av Anna Svensson - 30 april 2013 23:07

Inte mycket har hänt på träningsfronten. Igår körde jag fortsättningskurs hela kvällen. Det är verkligen ett härligt gäng, så positiva och duktiga. Dessutom var spår temat för kvällen. Jag gillar skogsjobbet, så det var hög trivselfaktor. När kursen var slut så fick Vilda komma ut och visa ett sökskick. Väldigt okomplicerat, ett skick, välvallad ruta. Det positiva i det träningsmässigt var att se vad lätt hon fokuserade på uppgiften. Ganska stor publik, ut ur bilen och snabbkissa, sedan fullt fokus ut i skogen och hitta figgen! Det var Vildas tredje sväng i skogen sedan snön försvann och alla tre har varit jättepositiva för henne. Känns bra. Min planering framåt är att bara köra rutor där jag inte vet var figgarna ligger! Varför då? Jo, för att jag är rätt säker på att jag beter mig olika om jag vet att det är ett tomslag på g eller inte... :0)


I dag blev det bara prommis, men jag plockade med metallapporten och tungen och körde lite terräng. Metallen var jag jättenöjd med, hon gjorde flera klockrena med fin galopp in. En gång tappade hon den, och när jag tog fram telefonen blev hon lite konfunderad. Men ändå - vilket ös! Tungen är ju inte riktigt samma tempo... *suck* Och hon illustrerar tydligt sitt problem med att plocka med den, trots att det bara är ettkilos. Tycker ändå hon sköter sig riktigt okej!


Bjussar på några filmsnuttar!



 
 
 
 


Av Anna Svensson - 28 april 2013 23:30

I dag var vi duktiga i söket igen! Tänkte till och undvek att göra det för svårt/tungt.

Området var nog mitt emellan en appell och en lägre-bana i storlek. Började med figge i varje hörn, sedan ett tomslag som inte fick något vidare framslag men f ö var okej. Sedan en figge som låg på djupet bakom en rejäl sankmark. Här ville jag förebygga problem. Vilda fick en rejäl syn-pop innan jag skickade henne, och bra var npg det. Det var en dyngsur pudelfröken som kom tillbaka med rullen! Men kämpade och hittade gjorde hon!

Nästa skick gick hon ut lite grunt, ca 30 meter. Omskick och nu var hon jättebeslutsam och plockade figgen fint. Trots att hon måste förbi en stenmur. Härligt!

Körde bara kopplade påvis, nu gäller det att få in lite tävlingsrutiner... :)


Avrundade med en sväng lydnad. Vittringsprov - där hon faktiskt plockade fel pinne en gång av fyra. De övriga gångerna kom hon in snyggt med pinnen en gång, halvdant en gång och tuggade så illa att pinnen gick sönder(!) en gång. Fjärren satt som smäck idag. Framförgåendet ok. Fot ok. Metallen - första gången tassade hon till den, och tappade den halvvägs in. SKicklig som jag är lyckades jag klicka henne precis när hon tappade apporten! Imponerande timing!    Trots det gjorde hon en superfin metallapportering direkt efteråt, fin galopp hela vägen in. Kände mig ruskigt nöjd med dagens båda pass!

Av Anna Svensson - 27 april 2013 18:17

I dag fick vi till ett lite mer rejält träningpass. Annars har det mest blivit promenader på sistone. Det enda jag varot duktig med är att ta med tungen (bara ettkilos) och metallen, och gjort uppletande med dem. Tror faktiskt att Vildas grepp börjar bli lite stadigare efter allt bärande i terräng. Men blir så besviken på mig själv - jag märker vad min irritation över tungen påverkat Vilda, trots att jag försökt att inte visa den! Hon behöver bekräftelse x flera när hon kommer med tungapporten, annars blir hon osäker och stannar. Snacka om onödigt problem!!


Nå, idag körde jag lydnad på klubben. Det var rätt avslappnat och skönt, trots att Alice var med och sprang runt på planen. Surrade med lite folk som var uppe och tränade, vilket gjorde att det blev paus mellan momenten på ett bra sätt. Tränade både lägre-moment (ska tävla inoff lägre på första maj, och lägresök den 11:e) och lydnadstrean (debut 9:e maj).


Fot: Lite långt fram men fina svängar, fina stegförflyttningar, grymt alert. Skulle inte ge toppbetyg med den positionen, ändå var jag väldigt nöjd.


Kryp: Blandat, blandat... Helt ok. Men inte bra...


Inkallning med ställande: Tjoho, riktigt nöjd där! Blandade släta, med ställande och med "varsågod".


Hopp-apport: klockrent! Hon är så grymt snabb! Kan tappa en halv poäng på snett sättande om hon har för bråttom, annars är den klockren. Behövs bara att hon gör lika på tävling också... ;)


Vittringsprov: körde två, fint näsarbete och rätt pinne på båda. Jätteslarvig apportering på första, tuggfri och fin på andra. "En sexa och en nia".


Träapport, slät: Grymt tempo, snett sitt, betyg 9,5... :)


Metallen: Inte lika grymt tempo... Men gripandet var ok. 7,5-8?


Rutan: körde med mycket störning och oj, vad svårt det blev. Träna mer på konstiga placeringar och störande omgivning. Att Vilda inte ens hittar rutan är verkligen ovanligt! Dessutom tjuvade hon på inkallningen OCH kom in på fel sida... *suck* Hade inte tänkt nolla rutan på tävling. Tvär-nolla.


Budföring, 100 meter: Klockren. 10.


Hopp-sitt-hopp: Jodå, 9-10 där också. Bara hon inte blir för gasad på tävling och glömmer att hon måste lyssna.


Fjärren: Näe, hon hade ingen bra dag där. Behöver mängdtränas, tror jag.


Ställande, sättande och läggand eglömde jag helt bort att träna...


Avslutar med några bilder på sonen. Vi har plockat fram ett koncept för junior-agility på vår BK, där vi kommer att köra enkla banor, inga kontaktfältshinder och låga hinderhöjder för alla hundar. Dessutom lite specialregler kring tillåtet med godis etc. Tanken är att barn ska kunna göra något med "familjehunden" och ha roligt tillsammans. Simon tänker testa med Daisy, så vi var upp och provkörde häromdagen.


Störtkul, tyckte Simon, och kommenterade efteråt: "Mamma, nu förstår jag varför du tycker att det är så roligt att träna med hundarna!".


Varsågoda, Simon 6 år och Daisy 12 år in action!


         












Av Anna Svensson - 21 april 2013 16:40

Äntligen tittar det fram några bara plättar i skogen!

Vi körde sökpremiär i dag och för säkerhets skull hade jag med mig Gunilla på axeln. Hon lät jättebestämd och påminde mig om att inte göra för svåra övningar efter vintervilan. Så det blev sex skick med tydlig synretning (förutom på ett par motvindsskick, där hon tydligt visade att hon hade figge i näsan). Däremot så körde vi resten rätt tävlingslikt - markering, kopplade påvis, intransport av figurant. Kändes alldeles lagom. Svårt att misslyckas med, men en bra påminnelse om vad sök är.


Vid fikapausen fick Vilda sig en dust med tungapporten (ettkilos, men ändå). Katti värmde upp henne lite med den. Sedan testade jag en ny grej - klättring över stock med ettkilos! Faktiskt en rätt bra övning, då Vilda fick lägga en hel del fokus på klättringen och inte bara kunde fundera på grejen i munnen.


Sedan gjorde jag, min vana trogen, ett illa planerat uppletande... Fattar inte när jag ska lära mig. Fyra plastprylar, fullstor ruta. Vallade inte gick bara runt i bakkant och kastade in grejerna. Vilda tittade på. Böev ju helt fel, hon sprang ju direkt till fel ände av rutan när jag skickade henne, eftersom det var där jag nyss kom ut! Sedan var spåret hyperintressant. Suck. Nåja, hon plockade in två av fyra saker, sedan hjälptes vi åt med de andra två. Blit lätt irriterad på att jag fortsätter slarva med uppletandet.


Efter en härlig långpromenad gjorde vi ett stopp på skjutbanan på hemvägen. Platsliggning med tre skott, inget problem.

F ö är hon i höglöp, och mest fokuserad på kärlek just nu...

Av Anna Svensson - 20 april 2013 19:32

Vi fortsätter ligga lågt under löpet, men körde i alla fall igenom lite treanlydnad i dag. Glädjande ruta (gick in helt rätt x2), lågt tempo men ok på metallen och vittringen, småslarvigt fot, ok kryp. Enda haveriet var fjärren, där hon var ett frågetecken! Gjorde en snabbrepetition, och sedan gick det bra. Uppenbart så sitter inte kunskapen särskilt djupt där.

Hade hoppats på lite sök i morgon men det är fortfarande för mycket snö i skogarna. :(


Av Anna Svensson - 13 april 2013 22:57

...inte! Men hundträningen fortsätter gå på lite lågvarv. Jag gör annan nytta och Vilda försöker lista ut hur hon ska kunna para sig med Daisy. *suck*


Fick i alla fall till ett litet minisök inomhus i dag. Fyra skick. Första en heldold med full synretning, för att göra det lätt för Vilda att markera. Fungerade! Skick två var en halvdold, inga problem. Skick tre en heldold nära där den halvdolda varit. Lite klurigt för Vilda att lokalisera och den första markeringen köpte jag inte. Efter intensivt letande så fick hon den riktigt bra. Det var ett stort framsteg att hon faktiskt vågade markera trots en viss osäkerhet. Skick fyra, heldold, var klockren.


Känns ju lovande att hon faktiskt markerar heldolda! Och att jag gett henne så lätta uppgifter att hon lyckats! Jag kanske lär mig, jag också... :)

Av Anna Svensson - 11 april 2013 16:19

I dag var det baklängeskedjning av trean. Vi jobbade oss igenom så vi körde från hopp-apport till fjärren. Hur det gick? Blandad kompott! Inga problem att köra momenten i rad. Fin fjärr alla gånger utom en, då hon kom knallande! Metallen - Spänstig trav. Vittringen - fel pinne första gången... Tror det beror på att jag kört mkt apporteringsträning med vittringspinnarna för att få bort tugget. Riktigt fint resten av gångerna. Hopp-apporteringen tror jag t o m en grinig domare hade gett tio för! Så, sammanfattningsvis, kan det gå lite hur som helst, det här! :0)

Av Anna Svensson - 10 april 2013 22:12

Var på bibblan och lånade Mette Klavenes bok "Lyckas med din hund i brukslydnaden". Tyckte jag behövde inspiration till tungen-eländet. Och det fick jag, men på ett oväntat sätt. Bläddrade snabbt fram till avsnittet om tungapportering, Problemlösning. Hittade rubriken "Rullar apporten när den ska gripa" och började läsa. Första meningen lyder: "Smarta hundar kan försöka att rulla apporten." Och genast blev jag lite gladare!   Mitt problem är kanske helt enkelt att jag har en smart hund (med halvtaskigt gripande, men ändå!).   

Sätten att jobba med tungen var ungefär de jag kommit på själv, så det var just den där lilla humörhöjande meningen som blev den största behållningen. Körde sedan ett litet minipass med ett kilosapporten i terräng och det blev rätt bra. Ska nöja mig med den ett tag framöver och lägga alla planer på högre-tävlande på is till i höst.


Kompletterade med några inkallningar, växlade med ställande och "varsågod"-kommando till leksaken bakom. Lite kryp och en budföring tog vi oss också för. Och ett plutt-uppletande. I morgon blir det lydnad med fokus på trean!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards