Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Idag var det action!

Av Anna Svensson - 1 maj 2013 23:30

Jisses, vilken dag!


I dag tävlade vi i Hälsingeklövern, en inofficiell lagtävling mellan brukshundklubbarna i Hälsingland. Tanken från min sida var att miljöträna lite, men framför allt få en träning under tävlingslika förhållanden. Ska ju tävla sök om tio dagar, och det är så trist att spricka på lydnaden om söket går bra. Fröken VildaHilda lade ju sig till med ovanan att flippa på apporteringen i fjol...


Men dagens lydnad visade helt andra problem!

Vi fick betygen

Linförighet 7 + 7,5  (något hoppig, pos, dk)

Framförgående 7 + 6,5  (ryck ut, drag i kopplet)

Platsläggande 8 + 9 (sent ner med fronten)

Inkallande 10 + 10

Krypande 8 + 8,5 (lite långsam början, dk vid uppsättande)

Apportering  9 + 8,5 (lite lek vid gripande)

Hopp 10 + 10


Totalt 211 poäng. Vi avstod platsliggningen (riskerar inte påflugen hund och/eller strul med skotten för en inofficiell tävling). Om jag lagt henne och hon fått en tia (som hon brukar) hade vi haft 261 poäng och kommit tvåa av 17 hundar! Men nu gjorde jag inte det...


Hennes lydnad, då? Ja, inledningen kändes katastrofal. Jag hade ingen hund med mig vid linförigheten! Hon var taggad men ofokuserad. Känner igen det från de senaste tävlingarna och har grubblat massor på vad det beror på, utan att hitta en rimlig förklaring. Motiverad är hon så det räcker! Fot kan hon! Men i dag tror jag att jag knäckte nöten, för beteendet blev så tydligt. Jag tror att jag tränat för lite hela program med fritt följ, så det har förvandlats till ett transportmoment för henne. Hon går hela tiden och försöker lista ut vilket moment vi är på väg till! T ex  - är vi på väg till hindret? Nehej. Ska vi göra ett framförgående? (Det testade hon faktiskt idag, började dra iväg och jag fick väsa i ett rejält dk för att få in henne i position!). Hela tiden med grym förväntan! Om min teori är rätt så borde det funka att köra rejält med lite längre ff-program det första vi gör när vi kommer till klubben. Jag kör hårt med det fram till tävlingen, så får vi se!

Framförgåendet inte mycket att säga om, jag kör med samma kommando som på framåtsändande och då ska man ju gasa järnet ut, inte konstigt att hon gör det nu också. Det poängavdraget tar jag så gärna. Att läggandet var segt visste jag faktiskt inte, tror att hon reagerar snabbt men är lite trög på slutet? Onödigt! Krypet var tydligen tekniskt jättefint i dag. Domarna tyckte att jag gick lite för sakta inledningsvis, sedan fick jag ta till ett dk för att sätta upp henne. Men jag var verkligen nöjd med hennes kryp i dag. Det finns hopp! :)

Apporteringen var bra, helt utan tendens att dra med apporten. Lite klappade hon till den i samband med gripandet, men det såg mest ut som att det råkade bli i samband med inbromsningen. Nöjd!! Hoppet var helt enkelt toppen!


Lägger in en film, tyvärr bara filmad med mobil men ändå något. AVstår från att visa er fotgåendet!   



Efter tävlingen hända två saker. Bakgrund till den första: när vi kom till tävlingsplatsen var Vilda halvfjantig. Hon tyckte det var jobbigt med de andra hundarna, gruffade lite men var rätt okej. Jag hade henne ute så mycket som möjligt (trots bebis) i den ständiga kampen att få henne att lita på mig (nejdå Vilda, ingen hund kommer att bita dig). Eftersom jag misslyckats med det vid två tillfällen så kan jag förstå Vildas bristande förtroende för mig där.
Det kändes jättebra och innan dagen var slut hade jag en kolugn hund. Vad händer då? En hund(höll på att skriva en svordom här, men det är ju osnyggt) kastar sig mot Vilda och försöker nypa henne. Han/hon kommer så nära att hon nuddar Vilda, som kastar sig åt sidan samtidigt som jag rycker undan henne. Och nej, Vilda utmanade inte, hon tittade inte ens på hunden. Och nej, vi gick inte jättenära, hunden kastade sig ut i full koppellängd. Blev så arg och ledsen, uppgiven, sur - allt på en gång. HUR ska jag någonsin kunna få Vilda cool med andra hundar när det hela tiden händer nya incidenter?  Tycker så grymt synd om henne. 

Nå, i detta sura-ledsna tillstånd kommer jag till bilen, packar in hunden, hämtar barnvagnen - och inser att jag inte bara låst in hunden, utan även bilnyckeln i bilen. Bingo, typ... Tror inget jag sade de närmsta fem minutrarna passar att skriva i en blogg. Övervägde starkt att krossa en ruta. Men med osannolik tur och rätt människor runt omkring så lyckades vi efter en halvtimme (som kändes evighetslång, särskilt med tanke på att solen gassade på bilen och Vilda satt därinne, utan minsta fönsterglipa som kunde släppa in luft) få upp framdörren på bästa biltjuvs-manér! Sedan var det bara att gasa hemåt, snabbstäda och svida om till ettårskalas för min goa, fina dotter!    

 
 
Lina och Hjinx

Lina och Hjinx

2 maj 2013 00:35

Kul med film även om man inte ser några detaljer! Skönt att du löst fot-nöten! Supersnyggt hopp. Härlig fart och attityd! Jag kan skriva JÄVLA hund åt dig istället. Skit också för hundar som gör utfall :(
Och alltid ska det drabba de hundar som tål det sämst. Stort lycka till om 10 dagar!

http://www.kennelengine.se

Anna Svensson

2 maj 2013 09:58

Tack!

Ja, vi får hoppas att jag tänker rätt och får ordning på foten. Hon var störtskön igår, kändes verkligen lovande inför tävlingssäsongen. Sedan är det ju den lilla detaljen att de kört sig trötta i ett sök innan, men det tror jag inte ska behöva påverka Vilda alltför mycket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards