Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Anna Svensson - 4 maj 2013 23:49

I dag blev det inte mcyket tränat. Körde lite vittring inne, bara för att få mängdträning. Kryp - som ju ser rätt hyfsat ut just nu. I dag, i alla fall! Sedan läste jag något utdrag från en domarkonferens om att apporteringsmomentet ska anses börja när hunden intar utgångsställning. Därmed räknas det som dk om man säger stanna kvar innan man kastar apporten, och kan kosta 2 poängs avdrag. Blev lite förvånad, eftersom jag slentrianmässigt sagt det i alla år och inte fått det påpekat någon gång. Å andra sidan vill jag inte tappa poäng på en sådan onödig grej, så jag gick ut och testade vanliga apporteringar utan "stanna kvar"-kommando. Funkade fint hemma på gården i alla fall. Vet inte om jag vågar prova i skarpt läge nu när Vilda är så van vid det. Får testa fler gånger och se.


Nu är det stressigt innan tävlingarna! Treandebut på torsdag och lägresök på lördag. Inget känns helt klart. Jag läser "med sikte sjuan" som cirkulerar på FB nu och tröstar mig!


Saker jag vill hinna med före tävlingarna:


- Tävlingsmässigt sök (i morgon!).

- Rutan med sågspån som markering (Vilda älskar att snosa i spån, har glömt att träna. Fy på sig!)

- Rutan över huvud taget, var länge sedan sist. Och då tjuvade hon på inkallningen...

- Långa fot-program.

- Inkallning med ställande.

- Fjärr och vittring med störningar, "tävlingsledare".

- Budföring och platsliggning med skott (måste göra - hinner jag inget annat ska jag åtminstone göra det!)

- Sittande i grupp (inte tränat på evigheter - stor risk att hon lägger sig).


Säkert mer också, men det där är det viktigaste. Pjuh!

Av Anna Svensson - 4 maj 2013 11:17

I går blev det två pass.

Nummer ett på klubben, jag var tvungen att testa min nya teori angående fotgåendet. Gick in och riggade en riktigt spännande lydnadsplan med ruta, hopphinder och några koner som "stod och drällde" lite slumpmässigt. Hämtade sedan Vilda - och jisses, det var precis samma effekt som på tävlingen! Hon var påtagligt störd av prylarna och hade väldigt hög förväntan på att få göra någonting annat än gå fot. Ni som kör agility - tänk att gå in på agilitybanan och bara köra fotgående...  Jag körde två långa pass linförighet och sedan ett långt pass fritt följ. Belönade med godis efter avslutat program. Blev glatt överraskad över hur väl hon tålde att gå läääänge och bara blev bättre och bättre. Jag har nog varit alldeles för feg där. Nu gäller det att hinna med fler sådana här pass innan tävling.

Ville inte ge henne några övningar med "störningarna" (dvs ingen ruta, inget hopp över hinder) utan hålla henne lite lugn och sansad när jag nu fått henne dit. Så vi följde upp med fjärrdirigering och kryp. Fjärren var bra förutom att hon fick ett framåtflytt på totalt ca en dm - hur mycket avdrag kan det tänkas ge? Krypet var blandade bananer. Nu var vi tillbaka på varianten "bra teknik men alldeles för långt fram" - dvs det jag tog tag i för ca ett år sedan och fick "bra position men dålig teknik" som resultat. Suuuuck!!! Efter lite pill så började hon söka sig uppåt mot mig, då blev jag lite sur och talade om för henne att det får man inte. Därefter såg krypet faktiskt riktigt bra ut ur alla aspekter. Men jag är inte glac över att jag lade in missnöje i träningen. Dåligt. Sättande under gång gick förvånansvärt bra. Metallapporteringen också - galopp halva sträckan in.


På kvällen skulle jag egentligen gå hundpromenad med barnvagn. Men lilla sessan somnade i bilen, så jag åkte ut i skogen, parkerade där jag kunde se bilen, stoppade in barnvakten och knallade runt i terrängen en halvtimme. Sedan körde jag uppletande med båda hundarna alldeles bredvid bilen. Nu skötte jag mig! Hundaran fick vara med och valla rutan. Sedan, när den var välvallad, fick de synretning på att jag kastade ut prylar. Därefter tog vi ytterligare en promenad för att göra minnesbildsövning av den, och därefter var det dags! Jättefint uppletande av Vilda, som fick ta de två första grejerna. Sedan fick Daisy hämta en, och Vilda två till. Allt med bra tempo och snabba hittanden. Sista grejen letade vi tillsammans, ville inte riskera att någon av dem skulle få harva runt utan att hitta. Gladast blev jag över en hockeypuck som Vilda plockade utan problem.

Rundade med en metallpoortering i terräng (då är det fullt ös både in och ut, undrar varför hon har lägre tempo på lydnadsplanen??) och två tungapporteringar. Den första var lite plockig, den andra jättefin. Sedan vittringsprov och ajaj, det gick sådär! Plockade fel pinne första gången (bara ut och snodde en), men sedan kollad ehon av dem jättefint. Tuggade lite för mycket, så vi specialtränade det och det blev riktigt bra till slut.

Kände mig nöjd med dagen, hade hunnit med riktigt bra lydnadsträning och en skön prommis i terräng så vovvarna fick springa av sig. Få se vad dagen i dag har att erbjuda! :)

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards