Direktlänk till inlägg 5 maj 2013

Hudik-sök!

Av Anna Svensson - 5 maj 2013 17:45

I dag fick vi chansen att köra sök i en fd tävlingsruta i grannkommunen. Dessutom med ett gäng nya människor. Nya marker, nya figgar - kan inte bli bättre!

Vad ska jag säga om Vildas sök? Knagglig start, sedan riktigt bra. Försöker mig på en sammanfattning, detaljerna har jag glömt... Jag valde att ha alla figgen ute från början, trots kraftig sidvind som gjorde att det var lätt att få slutfiggen i nosen redan på startlinjen. Orsaken är att jag tror att jag låter helt olika på rösten om jag vet att jag skickar Vilda på ett tomskick, jämfört med när jag vet att det finns figge. Och sådant märker min hund! Därför vill jag inte veta...


Första skicket var katastrof. Vilda var helt övertaggad, gav till ett startskall, rusade ut i en liten båge och var tilt! Omskicket riktigt okej med bra djup men slog lite bakåt om jag minns rätt. Sedan har jag lite diffusa minnesbilder... :) Kanske var det redan på nästa skick som hon drog till slutet av rutan (kraftig vind därifrån) och plockade figgen som låg vid slutsnitseln. Sedan har jag en minnesbild av ett slag på andra sidan där jag med nöd och näppe lyckades få in henne på inkallning...

Sedan var det dags för heldold figge på höger sida, i låda bakom en en bergsknalle. Här kom Vildas osäkerhet att markera heldolda fram. Hon hittade figgen bra, men markerade inte. Halvvägs in bestämde hon sig för att jo, det skulle hon nog göra ändå! Jag var osäker på om hon haft rullen och tappat den eller plockat upp den halvvägs, så jag testade att koppla för påvis. Men njäe, det märktes direkt på hennes tveksamhet att det inte var bra. Skickade om henne på heldolda legan och tänk, nu blev det riktigt! Fin markering, bra påvis!

Nu tänkte matte fortsätta rutan ner, men vänlig träningskompis på stigen påpekade att det nog inte var färdigavsökt på vänstersidan. Jaja, tänkte jag, som är så fjantigt rädd för att skicka för mycket tomt, och sände pliktskyldigast ut henne. Rakt på en figge...  Perfekt egentligen, eftersom jag antagligen skickade henne med min "här-är det-tomt-men-du-kan-väl-vara-snäll och-springa-ett-varv-ändå"-röst! Sedan gjorde hon ett fint tomslag på högersidan, innan hon elegant vindade in den nya slutfiggen på vänstersidan och plockade den.

Sammanfattningsvis - hade det varit söktävling i dag hade det funnits en hel del att dra poäng på, men hon gjorde också flera fina, raka skick ut på fullt djup. Hon hade näsan på hela tiden och sög in de fig som fanns. Och hon löste den heldolda legan. Kändes som ett bra genrep!


 

Där är den igen, Vildas tunga! Men alltså, varför är den alltid framme på hennes jobbarbilder? Tänker hon med den? Styr hon med den? Eller vad har hon den till, egentligen??




...men ääääntligen, matte!


   Här har vi hittat sista-figgen som blev första-figge!


   

Tänk att det finns så mycket korv i lådor i skogen!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards