Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Anna Svensson - 16 maj 2013 10:34

Först kort träningsresume:


I måndags agilitykurs, fokus på grundsvängar.


Förrgår uppletande. Korridor med två plastspadar, ettkilostungen och metallen. Vilda fick synretning. Snyggt uppletande! Först fick hon en plastspade, sedan metallen. Som föremål tre släpade hon in tungen på ett jättebra sätt, utan omtag och tjafs. Så då bröt jag där (duktig matte!).
Igår körde vi lydnad, som kändes sådär. Lite het i fria följet, en tjuvstart i rutan... Bra inkallningar med ställande. Lite slarvigt gripande men f ö snygg hoppapportering med metallen. Bra fjärr.



Planering:
Har anmält till lydnadstrea på söndag, känner mig måttligt motiverad. Dessutom en agilitytävling 2 juni - som jag ska springa själv den här gången. Hua!


Målsättningen för sommaren/hösten är:
- förstapris i lydnadstrean. Har varit peppad men ju mer bruks jag kör desto mindre lockar lydnaden... Anmäler till hemmatävlingar och "nära"-tävlingar tills vi har det där förstapriset. Få se hur många månader/år det tar!
- godkänd i högre klass spår och sök. Sommarens stora utmaning! Men får jag bara in lydnaden hyggligt så bör det vara inom det rimligas gräns!
- agilityn. Törs vi hoppas på sista hoppklass-pinnen..? Och första agilityklass-pinnen?!


För att nå målen så måste jag:

- Jobba stenhårt med lydnaden i söket, utan att tappa sökglädjen. Balansgång! Hoppas det ska lossna vid sommarens sökläger. Men har en hel del roliga övningar jag vill köra så fort jag hinner!

- Befästa uppletandet så hon inte behöver ha minnesbild som stöd.

- Underhålla lydnadslydnaden, länka momenten för att undvika belöningsfrustration på tävling, öva övergångar mellan hög- och lågvarvsmoment (ex metallapportering - vittring). Fortsätta finslipa utföranden och störningsträna med t ex svåra rutan-placeringar.

- Brukslydnaden - högre. Nöta framåtsändande med korrekta avstånd och byxben så fort jag får chansen att åka upp på klubben! Nöta skall och tungapportering dagligen, även när vi latar oss i sommarstugan! Underhålla/förbättra krypet.

- Underhålla agilityn, förbättra kontaktfälten och särskilt gungan. Träna slalomingångar från båda sidor och olika vinklar. Köra på med grundträning som byten och grundsvängar.

-Spåret har jag ingen aning om hur vi ligger till i, får se efter lägret! Känslan är att vi borde fixa såväl spårupptag som spår, men kanske tappa någon pinne på vägen. Vi får se!


Pjuh, verkar som att jag har lite att jobba på!  :)



Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards