Direktlänk till inlägg 4 juni 2013

Försök att få struktur

Av Anna Svensson - 4 juni 2013 22:33

Tentat i dag så det blev ingen träning alls. (Skrev den meningen och blev så provocerad av mig själv att jag genast gick in i köket och körde ett minipass. Hallå - man har "alltid" tid att göra en mikro-träning i köket. Däremot kan man vara för trött, stressad etc för att det ska vara lämpligt. Körde stegförflyttningar, kryp och fjärr).


På tåget fick jag tid till träningsplanering. Det känns verkligen som om jag tränar för brett. Jag tränar och tränar och tränar men kommer ingen vart. Å andra sidan så vet jag ju innerst inne att steget mellan tvåan och trean är stort, precis som steget mellan lägre och högre. Och jag har ju faktiskt uppfyllt målen för våren. Men ändå. Vill känna mig klar för trean och högre. Helst igår... :0)


När jag försökte få struktur så kom jag fram till att jag skulle behöva köra ca ett pass per vecka av:

Sök

Spår

Uppletande

Lydnad på klubben


Dessutom daglig (helst) träning av fot, skall, kryp, tungapportering och fjärrdirigering (fjärren sitter egentligen jättefint nu, men jag märker att hon tappar den fort. Och så är den ju så lätt att träna inomhus!). Egentligen mest av allt framåtsändandet, men det är svårare att få till rent praktiskt. Funkar inte i köket! Inkallning med ställande behöver också väldigt regelbunden träning. 


Varje vecka bör alla trean och högre-moment kollas av/repeteras: Sittande i grupp, ställande, sättande och läggande under gång, rutan, vittringsprov,metallapportering, hopp-återhopp och hoppapportering. 


Det här betyder minst tre pass i veckan på "bortaplan" - spår & upplet kan ju lätt kombineras. Plus 3-4 konditionspass, gärna på cykel. Måste nog börja planera in träningen i förväg lite mer. Och så får ju inte träningen bli ett måste heller. Märker att den börjar stressa mig. Det är ju inte meningen!! Ska jag pausa lydnadslydnaden? Hmm. Den är ju lätt att köra på i höst/vinter. Men jag vill ju inte att hon ska hinna glömma det hon lärt sig. Hmmm igen! 


Tävlingmässigt så hade jag tänkt köra trean i helgen, men har inte hunnit med alls. Nuvarande plan är hemmatävling i trean 6/7 och högre sök 7/7. Därefter tävlingsuppehåll till augusti, och då en ren brukssatsning så länge det är säsong. Sök och spår varenda helg tills vi får till det, typ!    Om lydnaden funkar hyggligt, förstås. Målsättning för hösten: godkänd högre sök, uppflyttade till elitspår, och under senhösten/vintern förstapris i lydnadstrean. Realistiskt? Den första och den sista är det absolut, spåruppflyttet känns ju lite svajigare med tanke på lydnaden. Men, men - man ska ju ha mål! :)

I agilityn är målsättningen att vi ska lyckas ta oss till start. Den ligger sist i träningsprio, så jag har inga stora förhoppningar där. Om inte Hanna tävlar henne förstås, då förväntar jag mig pinnar! ;0)

 
 
Erika

Erika

5 juni 2013 10:18

Om jag vore du skulle jag nog prioritera bort några av alla grenar och moment. Det låter lite jäktigt alltihop och det är ju inte riktigt meningen :-D :-D.

http://voff.pronoblem.

Anna Svensson

5 juni 2013 10:50

Näe, det börjar kännas som att planera en arbetsvecka... :( nedprioriterad är agilityn. Och ska jag gå på magkänslan så är det lydnadslydnaden som borde vara nästa grej bort. Det sorgliga med det är bara att momenten i stora drag är hemma - vore trist om hon skulle glömma och så får man börja om från början igen... Hmmmmm...

 
Ingen bild

Gunilla

5 juni 2013 13:02

Ja, PRECIS så känner jag oxå... och jag har ändå prioriterat bort söket, och därmed tjänat en massa tid bara där. Nästa gren att åka bort - är som du oxå tänker, lydnadslydnaden. Vi har en klass2 tävling imorgon, sedan vetef-n om jag fortsätter med lydnadsklasserna.
Återstår spår och agility - vilket ÄNDÅ ger minst en heldag spår/upplet, 1-2 kväll brukslydnad och en kväll agility. Däremellan lite hemläxor, och gärna extraträningar på de knepiga momenten, nere på fotbollsplanen - och så en trädgård, ett hus och gärna liiiite vilotid, eftersom jag har ett jäktigt heltidsjobb.
Å så en familj som undrar vad jag håller på med, eftersom jag aldrig är hemma... Och när jag är hemma, så sitter jag på Facebook (?) haha!

Anna Svensson

7 juni 2013 13:08

Ja, det är en balansgång när man vill vill vill så mycket! Och du som dessutom kör två!! Tror det viktigaste är att man kommer på sig själv så man kan backa och komma ihåg att det ska vara roligt också! Var rädd om glädjen (och familjefriden!)! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards