Direktlänk till inlägg 9 juni 2013

Spår, framåtsändande och tungen

Av Anna Svensson - 9 juni 2013 22:15

I dag var det spårdags! Och nu skulle Vilda få en chans att återhämta sig efter fredagens fiaskospår.

Regn innan spåren lades, rätt blött i markerna. Ca 700-800 meter, 1,5 timmes liggtid, inte förarspår. Naturpinnar förutom spårslutet. Spårupptag med vägen som naturligt stopp vid ev bakspår. Roligt spår med bl a en spetsvinkel, flera vanliga, vägövergång samt ett parti "grönjäklig" terräng där man hade fullt sjå att hålla sig på fötterna...

Vilda spårade underbart! Fint upptag, bra spetsvinkel, plöjde fram som en bulldozer i den knöliga terrängen. Såg ut som en lycktlig dränkt katt när spåret var slut! Tror det passade hennes självförtroende alldeles utmärkt att få ånga på i lite knölig terräng. 


 


Körde några tungapporteringar också. Testade tvåkilos i terräng, men det var bara fööör svårt tyckte Vilda. Plockade med den konstant (men fick in en till slut - hon ger i alla fall aldrig upp, den här hunden!) Körde ett par omgångar på vägen också, och då gick det lite bättre. Lägger in filmer på alla tre skicken så får ni se problemet vi har att jobba med! Tips mottages tacksamt! Just nu har jag bytt strategi, från tyngdlyftning med ettkilostungen i terräng till att faktiskt träna med tvåkilos. Orsaken är tat ettkilos kan hon släpa in även om den kommer snett, men tvåkilos tycker jag bara att hon verkar bära om hon får den exakt rätt i munnen. Så nu tänker jag att varje träningspass går ut på att få henne att snabbare och snabbare hitta mittpunkten, så hon kan komma in med eländet! :) Plus styrketräning förstås.


Exakt så här tungt är två kilo för en sjukiloshund:



 
 


Just ja, glömde att vi körde framptsändande på klubben medan spåret låg till sig. Värmde upp med target, testade sedan att ta bort den och hjälpa henne med "sakta". Och jo, kanske, kanske, börjar det födas en liten förståelse för vad jag vill! :)
 

 
 
Maud

Maud

9 juni 2013 23:00

Hej Anna.
Härligt att spåret gick så bra! Vilken lite kämpe hon är med tungen :) Jag har några träningsstips när det gäller den. Jag skulle strunta i ingången och ta mot henne direkt och belöna. Ingångarna skulle jag spara tills hon fått in bra teknik. Jag skulle lägga apporten mellan henne och dig, som vid en inkallning. Ett annat tips är att lägga apporten bakom henne, bara någon meter och sedan lämnar du henne och går ut 10 - 35 meter och ber henne apportera till dig.
Kram Maud

http://trollabus.wordpress.com

Anna Svensson

10 juni 2013 09:41

Hej! Ja, spåret var verkligen roligt! Det var Elin som gått ut det och ungefär halvvägs så hojtade jag faktiskt till henne "Det här är ett riktigt Maud-spår!"! Så du var med oss i skogen igår!
Ja, jag tycker Vilda är tapper med tungapporten. Tackar för tipsen och ska absolut testa. Kommer nog att fortsätta med ettkilos också, men bara i skogen, som en av apporterna i uppletande. Bygga muskler!
Hoppas verkligen du är på banan snart igen, och får vara i skogen med finaste Trolla. Blev så ledsen när jag läste FB.
Kram!

 
Ingen bild

Linda

11 juni 2013 13:24

Sådär ser min 25 kg hund ut med två kilos apporten. 4 kg känns som en dröm.

Anna Svensson

11 juni 2013 22:55

Ja, det är knivigt med tungapporteringen, hua. Jag har googlat en del på det och åtminstone kommit till slutsatsen att glömma allt vad lydnadsapportering heter när det gäller tungen, bara pumpa på med självförtroende, pepp och "jäklar anamma". I kombination med olika övningar ( t ex Mauds tips, terrängträning etc) så borde det ju gå att komma vidare. I hope...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards