Alla inlägg den 5 juli 2013

Av Anna Svensson - 5 juli 2013 19:55

Oj, ska försöka sammanfatta tre lägerdagar samtidigt som dottern är vaken och vild! Det får bli en kortvariant, men ändå förhoppningsvis stöd för minnet.


Söket:

Har kört ganska likartat i tre dagar. Cirka 150 meter bana, blandat tomslag och träffar. Som mest tre (eller var det fyra..?) tomslag på rad. Två av dagarna körde jag hitteövningar, en dag med markering. I stora drag så har Vilda gått ut fint på djupet, däremot har det varit påtagligt glest med framslag! Terrängen har varit varierad: en dag med väldigt öppen skog på höger sida och kraftig nedförsbacke på vänster (för mitt eget minne: Glössbo), en dag med 90 % lättsprunget, 10 % supertäta träddungar (Mohed) och en bana med rätt mycket blåbärsris och skvattram, plus en hel del sten på ena sidan (Mohed).


Det blir väldigt tydligt att hon har problem med första skicken, och att den nuvarande strategin, med träff-träff i hörnen inte funkar alls. Det som händer är att hon är övertaggad, drar 90 grader höger, får figgens spår och hittar/blir belönad. Nu ska jag köra följande varianter:

- tomt i hörnen och belöning med figge på skick tre eller fyra  alternativt

- lämna figgen kvar redan när vi vallar rutan och låta Vilda gå som första hund alternativt

- be sista figgen på föregående hund följa bakre baslinjen tillbaka till första hörnet.

Då borde vi komma vidare!


Ska också komma ihåg att skicka snett bakåt i starterna, så jag ökar chansen att täcka in hörnen (beroende på vind, förstås).  


Inte glömma att köra heldolda, det gjorde vi inte nu och det blir lätt bortglömt.


Vad mer? Kommer inte på så mycket mer specifikt. Det kändes som att Vilda mognade massor i söket under de här dagarna, vi fick hitta tillbaka igen efter fiaskot vi hade före lägret. Hon har fått tillbaka tron på att det finns figuranter därute, och hon verkar också se en poäng i att lyssna på matte (åtminstone för det mesta!). Markeringarna har fungerat fint, inget strul med nygamla rullen. Inte en tendens till bristande motivation i ett enda skick. Bra tempo, bra vägval. Är glad att jag vågade låta henne gå så mycket, och så pass många tomslag. Har också lagt en hel del dubbelfiggar som hon rett ut fint. Låta detta sjunka in så kommer vi att vara riktigt redo för högre klass i höst!


Uppletandena har hon skött så fint att matte blivit snudd på tårögd!

Körde jättekuperat i förrgår (fem saker utlagda, bröt efter fyra in) och fält i går (sex ut, fem in). Hon fattar vad hon ska göra, behåller tempot genom hela uppletandet och har nosen påslagen. De här dagarna har det faktiskt varit ett helt färdigt moment - som skulle ha fått bra betyg på tävling. Extra kul med andra personers saker och vittring.


Lydnaden har vi tränat minst på. Men visst, vi har repeterat lite treanmoment och tragglat på med högrelydnaden. 

Minns knappt...


Sammanfattningsvis en supredupertoppen-vecka, där jag haft riktigt roligt med min fina hund och alla trevliga människor och deras härliga vovvar. Det har varit varmt, soligt, vi har svettats massor men aldrig gett upp! :)


Nu ska jag sova och ladda inför morgondagen, då vi ska tävla lydnadstrean. Låter väl som en fin uppvärmning för en tävling..? Äh, den är på hemmaplan så klart vi ska testa. Men jag har inte alls hunnit med de momenten, Vilda borde väl vara lite sliten i alla fall, etc etc, så mina förväntningar är inte superhöga. Å andra sidan kan hon alla moment, så vi är inte chanslösa heller.


Sedan är planen SEMESTER, åka ut till stugan, ha träningsvila! Så det så!! För nu har jag inte en enda tävling inbokad!

Träna lite kondition (gäller oss båda - den ena ska skaffa, den andra ska bibehålla!), smyga ut på kvällarna när barnen sover och träna på tungapporten och saktagående. Inte mer än så. Lovar.


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards