Direktlänk till inlägg 22 juli 2013

Fina spårupptag!

Av Anna Svensson - 22 juli 2013 19:46

I dag fick Vilda två spårupptag med något hundratal meter spår efter varje. Sååå fina upptag! Bra jobbat i spåren också och alla pinnar. Kändes fint!

Tungapporten... För ett par dagar sedan kändes det som om vi nästan var i mål. Sedan körde vi ett par pass där jag satte för strikta belöningskriterier (tror jag i alla fall) och nu är vi på minus igen... Snart ger jag upp.
Framåtsändande hann vi också med några repetitioner. Känns sådär, en ok grund men långt ifrån tävlingsklart. Vi står ju bara och stampar! Frustration!!

 
 
Erika

Erika

23 juli 2013 20:02

Går just nu jaktkurs för Eva Bodfäldt och hon återkommer gång på gång till hur viktigt det är att man inte ritualiserar träningen. Efter 2-3 lyckaden bör man förändra något i övningen enligt henne (så att hunden lär sig generalisera). Kanske kan vara något för er och tungen - variation, variation, variation... (det kan ju också vara variation av miljö, störningar etc.)

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

24 juli 2013 13:24

Absolut tänkvärt! Kanske därför det känns som att jag står och stampar i både det ena och det andra. Hmm... Tack för input!!

 
Erika

Erika

25 juli 2013 07:34

Alltså, jag vet inte hur varierat du tränar utan denna tanke kom mest eftersom jag själv mycket lätt fastnar i vissa övningar utan att förändra något (det kan ju också vara exempelvis avstånd eller duration - behöver ju inte vara själva övningen i sig). Nu ska jag gå promenad och tänka ut flera olika sätt att träna och belöna inkallningssignal och stoppsignal samt pussla ihop stoppsignalen med ett linjetag till ett godissök :-). Puh!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

25 juli 2013 22:18

Som med mycket annat - ibland är man bättre, ibland sämre... :) men jag fastnar definitivt ibland. Tror att jag kanske håller fast vid en metod lite för länge. Borde nog vara snabbare att byta när resultatet uteblir... :)

 
Erika

Erika

26 juli 2013 07:34

Man kommer liksom in i mer eller mindre kreativa perioder med hundträningen. Men ju mer man utmanar sig själv att tänka till desto roligare blir det ju :-). Kom på att en del i hundträningen är likt när jag i mitt yrke som musiker ska öva in något tekniskt svårt. Man kan inte spela samma sak på samma vis om och om igen och tro att man till slut ska lära sig bara genom upprepning (variation är nyckelordet även då)!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

26 juli 2013 08:33

Och för mig är det lite tvärtom - har ju pluggat mycket utantillkunskap genom åren, och då är det bara att nöta på tills det sitter. Haha, undrar om det är sådan erfarenhet man har med sig in i hundträningen, utan att tänka på det? Stackars min lilla vovva! Nej, det här ska jag verkligen ta med mig! Har redan börjat, försöker utmana mig själv när det gäller tungen. Har t ex testat att låta henne bära upp för en trappa med bra resultat! Har också börjat växla med ettkilostungen igen. Få se om det hjälper! :)

 
Ingen bild

Erika

26 juli 2013 11:58

Men vilka bra idéer (trappan, växlandet med den lilla)! *tummen upp*

Anna Svensson

27 juli 2013 19:04

Tack! Det kändes jättekul, men... Se dagens inlägg! Nå, ska i alla fall ta med mig tänket! Tack för viktig inspiration!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards