Alla inlägg den 15 september 2013

Av Anna Svensson - 15 september 2013 15:22

Tjohoo!


På sin första tävling i högre klass spår blev Vilda godkänd! Eftersom jag redan från början visste att uppflytt var utom räckhåll så var det också dagens mål. Fint skogsarbete där tyvärr spårlinan fastnade precis när hon tagit spåret. Vilda fick ett kraftigt ryck som hon nog tolkade som en korrigering, för hon tvärvände och fick därmed bakspår. Lite trist. Spåret gick fint, sex pinnar och 9 -9 i betyg. Uppletandet var också riktigt bra, 9 - 9,5.

Lydnaden, tja... Det är ju här jag ska lägga fokus. Framför allt på mig själv. Fria följet gick riktigt bra tills jag råkade kliva på hunden i en högersväng! Hur lyckas man med det..?! Efter det var Vilda inte riktigt lika samlad. Betyget blev 7,5 - 8,5. Inkallning med ställande var riktigt bra, 9 - 9,5. Framåtsändandet nollade vi. Där måste jag träna mycket mer med störning, kommendering, människor i gruppen - allt, typ! Men det visste jag ju. Krypet fick vi vårt vanliga tävlingsbetyg fem. Hon lättar i starten. Uppenbart gör jag någonting helt annorlunda på tävling än på träning, så hon blir osäker. Kanske att jag tittar mer på henne på träning? Måste bena ut vad problemet är. Synd att få en femma konstant på en hund som kan krypa snudd på tio-mässigt. Skallet nollade hon, det blev jag lite paff över. Men hon startade alldeles för sent. Sedan fick hon kommentaren glest skall, vilket var bra för mig att veta. Jag trodde nog att hennes skall, när hon väl kommit igång, var helt ok. Tungapporten hämtade hon in!!! Plock i början, släppte ner den och tog om en gång, mne hon tog in den med högburet huvud! Femma i betyg, aldrig blivit så glad för en femma! :) Nu är vi definitivt på rätt väg i träningen!

Hoppet var en klockren dubbeltia! Så härligt att få avsluta med Vildas fina hopp!



Planen nu är:


- Träna spårupptag!

- Bara välsnitslade spår!

- Träna massor av tävlingsmässig lydnad! Med kommendering, med blicken där jag har blicken på tävling, flera länkade moment, störningar i form av hinder-koner-personer, riktiga människor i gruppen etc etc.

- Fortsätta mitt koncept med tungen!


Eftersom Vilda är riktigt ful i frissan nu (du skulle gråta, Lina!) så blir det en gammal bild i spåret. Varför hon är extra-ful just nu? Jo, igår på söktävlingen så tyckte jag att luggen hängde ner i ögonen på henne. Så jag lånade en sax från en farbror med husbil och kapade. :D  Inte snyggt, men hon såg i alla fall vart hon sprang i skogen!!


 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards