Alla inlägg under mars 2014

Av Anna Svensson - 23 mars 2014 18:35



Det här blir en märklig säsong för oss. Jag hade ju planerat en kull vintervalpar, men så kom det saker ivägen och kullen blev framflyttad. Så nu står jag här, laddad till tänderna och med stundande tävlingssäsong - men vet att jag inte kommer att kunna tävla! Tur att det är roligt med valpar och valpköpare också! :)


Men självklart har jag trots det en träningsplan. Den ser ut som följer:


Sök: Börja med att mata mycket figgar. Vi var alldeles för struliga i höstas när vi tränade tomslag, det blev många misslyckade träningar och en viss osäkerhet hos Vilda. Dessutom så börjar hon tycka att det är onödigt att gå ut så djupt i motvind... Nu backar vi bandet efter vinteruppehållet och påminner oss om att vi har all tid i världen innan det är tävlingsdags! Lite roligt att vi blivit medbjudna som ekipage på domarkonferensen i sök i början av april, så lite träningsstress och prestationsångest får jag väl erkänna att det finns! :)


Spår: Fortsätta med spårupptag, markeringar - har bara vaga planer där, "kör på" bara och så får det bli som det blir! (...och resultatet därefter...?)


Brukslydnaden: Tja, här finns det ju stora träningsbehov! Framåtsändande och tungapporteringen är moment som jag behöver grunda om rejält. Har en plan för båda, tycker att det går åt rätt håll men det har jag ju tyckt förr... Kör på med tungen i stort sett dagligen nu, i framåtsändandet nöter vi saktagående med ny teknik. Två andra sorgemoment är skall och kryp, där det framför allt behövs störningsträning/tävlingstärning. Moment som sitter fint på träning men svajar mellan fem och noll på tävling känns ju rätt onödigt! Resten av lydnadenfunkar bättre, men måste underhållas. Pjuh!


Tävlingslydnaden: Funderar på att lägga på hyllan helt i år. Vill i alla fall underhålla momenten så hon inte glömmer dem. Samtidigt så känns det som att hon egentligen kan treans moment, att det mer handlar om att få till det på tävling. Och där kommer vi till mitt nya projekt, nämligen:


Rallylydnad. Planerar att köra några tävlingar bara för att få "börja om i lydnadsettan" med Vilda, och träna på tävlingssituation men där hon är nära mig hela tiden. Vill försöka få henne att ligga snäppet lägre i speed på tävling, eftersom jag tror att det är det som behövs för att lydnaden ska flyta på.


Agility: Nix, det honner vi inte med. Bortprioriterat.


Förhoppningsvis så kommer Vilda igång med löpet snart, och då blir det parning i april, valpar i juni och leverans i augusti. Och då kanske, kanske vi hinner med någon hösttävling. Kanske... ;)


Av Anna Svensson - 15 mars 2014 16:43

Har pillat på med lydnad några gånger, men i dag var det äntligen skogspremiär för säsongen. Och det med besked! :) Körde sök på Olberget, en krävande ruta med rejält med terräng o stigning på ena sidan. Min tanke är att mata Vilda med rätt mycket figg nu i början, för att försöka återvinna raka skick och en benhård tro på att det finns någon där matte pekar. Så hon fick fem skick, tre på stensidan och två på skogssidan. Jättefint gick hon! Raka snygga skick och - håll i er - framslag på nästan vartenda skick! Jag är grymt nöjd med premiären! Konstaterade btw att alla hundar gick kanon, så hädanefter överväger vi att skippa träningen och vila oss i form!   

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards