Alla inlägg den 15 juli 2014

Av Anna Svensson - 15 juli 2014 22:11

Först - för er som vill följa Vildas valpkull har jag skapat en FB-grupp. Jag kommer inte att uppdatera bloggen mer än enstaka gånger med valpbilder, blir för mycket tid vid datorn då! Maila mig eller sök på "Vildas valpar" om ni vill gå med, den är inte bara för valpköpare utan för alla som tycker att dte är skoj att följa en kull!


Sedan:

Tja, i rena hundträningsabstinensen så har jag sett över framtiden!  :)


Kort sagt så är det fyra moment i brukslydnaden som hindrar mig från uppflytt (och det är rätt mycket!). Har fått noll eller fem på dem de två gånger vi kört högre-tävlingar.


Men nu har jag en plan för dem alla!     


Framförgående: Har grundat om den sakta marschen enligt inspiration från Maria Brandel (sök på hennes blogg om ni vill veta detaljer!). Grundprincipen är att man shejpar fram det, först genom att helt enkelt belöna att hunden tittar framåt! Jag trodde metoden var superomständig, men Vilda fattade på något pass. Innan hon blev för tjock kom vi så långt att hon kunde gå  ca 5-10 meter i jättefint tempo. Hoppas mycket på denna lösning! :) En stor fördel är att den blir ett sätt att kunna ställa upp hunden så där flott på planen, placera ut sig själv 15 meter bakom och säga "gå".


Skall: Har börjat att belöna första skallet mycket oftare och bättre. Hon har ju en grym latens från kommando till skall. Hoppas komma framåt med denna enkla åtgärd.


Kryp: Fick fina tips på domarkonferensen. Med min förra hund fick jag tipset att vara lite dominant i krypet, för att få det lägre. Eftersom krypet strulat i stort sett konstant för mig och Vilda på tävling, och jag förtvivlat velat förhindra det, så har jag nog tryckt henne också. Men nu fick jag en tillsägelse att det troligtvis är den osäkerheten som får henne att söka sig uppåt/underkastelse. Som jag inte har fattat! Stackarn! Så nu blir det tydliga signaler, lugn och trygghet i krypet. Och inte en gnutta dominans!! Rent tekninskt har hon ett kanonkryp på träning, så det är inga problem.


Tungapporten: Tja, vågar jag ens ha några nya planer här...? Har testat så mycket, men vi når aldrig hela vägen fram. Senaste idén är att våga lära henne att släppa apporten på avstånd, så jag kan belöna själva lyftandet på håll. Nära mig så lyfter hon den nämligen bra. Har börjat träna in det med lätta föremål, och när träningen kommer igång igen ska jag successivt prova allt tyngre, Borde jag vara rädd för att hon ska släppa den på tassen? Kanske. Men så många gånger som hon släpper den där apporten på en vanlig apportering, så känns det inte som något stort orosmoln!



Resten fungerar ju, men behöver underhållas.


I söket handlar det mest om att få tillbaka hennes kondition. Sedan fortsätta träningen med att få henne att söka upp mig på stigen, kanske lägga in lite flying. Komma ihåg att lägga in något pass med riktigt knölig terräng och då kanske sluta efter en-två skick med figge på bägge, som mptivationshöjare. Men stora grejen är att få matte att bli bättre på stigarbetet!  :)


Uppletandet gjorde hon kanon sista gången före "magvilan". Tror jag får skippa min tanke med "Bingobelöning" och belöna varje föremål ordentligt i stället.


Tja, nåt sån't. Tror jag! :)



Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards