Alla inlägg den 19 september 2014

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering och ca 200 meter ruta. Vilda gick med jättefint driv framåt i rutan, men för grunt på den trixiga sidan. Eftersom det var första riktiga söket efter valparna så ville jag inte lägga några krav på henne alls, utan var nöjd med det fina flytet, drivet framåt i rutan och att hon faktiskt var riktigt duktig på att ta kontakt me dmig på stigen. Följden blev att hon missade en figge, som vi fick backa och ta (fördelen med träning!).


I dag gjorde vi tvärtom. Var i en rätt tungsprungen ruta. Hade träff på varje skick, men hon fick baske mig lov att gå ut på fullt djup och hyggligt rakt på varje skick! Första skicket var "omöjligt", hon låste sig lite för långt framåt i rutan. Kanske kompenserade hon för vinden, för hon gick ut fint på djupet o plockade figgen. Sedan några fina skick. Fjärde skicket hade jag planerat för att det skulle bli ett framslag. Men då valde hon att gå ut och komma samma väg tillbaka till stigen igen! Rackarns! Omskick, och då blev det perfekt: framslag och figge-bingo!

Kände mig väldigt nöjd med dagens träning. Nu ska jag köra mer konsekvent framslagsträning. Det är tydligt att hon har det här med framdrift i rutan i sig, men inte tillräckligt tydligt och konsekvent. Ska baske mig lyckas få till de sista delarna till ett elitsök i höst o vår!   :)


Lydnadsmässigt nöter jag på med saktagåendet, skall-starter och, ibland, vågar jag ta fram tungapporten. Enstaka kryppass blir det också. Men nu är jag anmäld till två heldagar med Emelie Söderberg, hoppas få ytterligare pusselbitar på plats då!


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards