Alla inlägg den 27 september 2014

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca 30 meter spår - naturpinne - ca 30 meter spår - leksak som spårslut. Tanken var att få både upptagsträning och träning på markeringar. Och det fungerade! Vilda gjorde ett otroligt lugnt och fokuserat påsläpp. Valde rätt håll direkt. Markerade alla apporterna. Naturpinnen fick hon leta rätt länge efter, men höll i och gav sig inte förrän den var hittad. Jag var väldigt nöjd med spåret! Tror att om jag bara kan hålla nere hennes tempo så slipper jag bakspår. Men hålla nere tempot på Vilda är nu inte alltid det enklaste... ;)

Medan spåret låg till sig körde vi ett uppletande. Det blåste rejält och då tror jag jämt att uppletande ska bli enkelt. I stället verkar det tvärtom. Det blir lätt byvindar i skogen, och man kan se på Vilda att hon får "dofter" av föremålen som hon sedan misslyckas med att lokalisera. Men hon plockade det första och andra ganska snabbt. Sedan fick hon leta länge!! Men hon höll en jämn, fin galopp hela tiden och kämpade sig verkligen igenom rutan. När hon till slut kom in tom till mig så hade hon samma fina fart när jag skickade ut henne igen. Och tänk - då gick hon rakt ut där jag skickade och belönades med att hitta ett föremål! En perfekt avslutning! :)

Det här kändes som en väldigt fin "kickoff" inför höstens specialträning. Jag fick ett kvitto på det jag egentligen redan visste - håll Vilda lugn o fin så löser sig resten! :)  För tempo och motor har hon så det räcker. Näsa också!


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards