Alla inlägg den 28 september 2014

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36

Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket gott om Emelie så det var värt ett försök.

Jag hade fyra moment som var prioriterade. Tiden räckte inte till alla så jag valde framåtsändande, kryp och tungapportering. Skallet får vänta.

I korta drag så var Vilda en dröm att träna med i dag. Väldigt lugn, samlad och lättjobbad. Saktagåendet i framåtsändandet satt från början. Där kom vi väl inte så mycket längre, mest beroende på att jag nog redan hade en bra plan. Vi pratade lite om belöningsplaceringar och det jag ska ta med mig där är väl ffa att inte glömma variation. Sedan hade jag o Emelie lite olika åsikt om externbelöningar, men det är ju tycke och smak.

Krypet var också väldigt fint i dag. Där ska jag köra med omvänd lockning och våga ha godis i vändterhanden för att undvika trängning. Också köra mycket svängar etc. Egentligen inget nytt, men sånt man mår bra av att påminnas om ibland. Det stora nytänket här var väl att aktivt träna krypet när hunden är uppe i varv. På tävling så är den ju ofta högintensiv när krypet kommer, men i träning så väljer man att träna när hunden är lugn. För en hund med befäst moment så är det kanske dags att våga träna den växlingen i attityd - annars kan man inte gärna begära att det ska funka på tävling.

Det moment som vi gjorde störst framsteg i var nog tungapporten. Nu hade jag jobbat rätt duktigt med den innan, och faktiskt börja ana en bättring. Men Emelie tyckte absolut att vi skulle jobba mycke mer med ettkilosapporten, kampbelöning och låta Vilda släppa apporten på avstånd, när hon är i en bra ingång. Testade och jo, kanske kommer att funka... På ettkilos blev det superfina apporteringar i galopp. Tvåkilos var väl inte lika klockren, men med lite träning så kanske... Mycket byggande av nackmuskler också, förstås. Men det tycker jag att jag försöker med rätt bra.

Sammanfattningsvis en bra dag med fräscha idéer. Som vanligt håller man inte med om allt, men så blir det ju när man hållt på länge. Man vet att vissa saker inte passar en själv eller ens hund. Plus att instruktören får en ögonblicksbild av oss just nu, de vet inte vad vi jobbat bort innan eller varför vi valt bort vissa saker.


 

Vilda väntar på sin tur!   

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards