Alla inlägg den 30 september 2014

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!


Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.


Men det intressanta var:

- krypet, som var riktigt snyggt! Tränade både när hon var lugn och lite mer på. Visst märktes det skillnad! Störningsträning i kryp hädanefter blir kryp efter fartmoment! Nu var jag i tuffaste laget och körde det efter tungapporten (som i dag blev väldigt uppvarvad).

- Tungapportering. Först några riktigt snygga apporteringar (igalopp!) med ettkilos. Körde Emelies metod att springa från hunden  och låta henne släppa apporten o springa efter belöning när hon gjorde det bra. Men sedan, när jag flyttade över och försökte samma med tungen, blev det för mycket stress och bara tok. Tror att kombinationen av ppipleksak som belöning och lite dålig förståelse för momentet blev för mycket för Vilda. Så vi lugnade ner oss lite och uppfann en egen variant. Hon fick gå till den på avstånd och när hon fick upp den "med högburet huvud" och höll kvar en liten stund så fick hon belöningen kastad direkt. Jag tror att den stora vinsten i det här nya sättet att träna är att hon, förhoppningsvis, så småningom får en förståelse för att hon måste upp med apporten, högburet huvud, för att casha in belöning. Kändes som att hon började förstå det redan. (Förr har jag inte vågat låta henne släppa på avstånd, har varit rädd föratt hon ska få den på tårna. Otroligt löjligt mtp at det är vad hon gör själv hela tiden!)

- Framåtsändande. Åh, vad bra det blev! Fina utgångar i full fart till targeten - och sedan: snygga skiften till gående! :) Tjoho! Duktig pudeltös!! Just idag belönade jag tempoväxlingarna, så det blev korta gå-sträckor. Men ändå! Ikväll ska vi till klubben och störningsträna.

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Skapa flashcards