Alla inlägg den 25 mars 2011

Av Anna Svensson - 25 mars 2011 15:41

Insåg just att det finns några trevliga appelltävlingar i slutet av maj- början av juni. Hmmm, något för mig och Vilda?! Eftersom jag inte appelltävlat på många herrans år så skrev jag snabbt ut reglerna för brukslydnaden, och ser att vi har en del att träna på!


Plan:


Linförighet. Påbörjat, fungerar rätt bra. Vänja henne vid att ha koppel ibland. Putsa.


Framförgående: ett onödigt moment som jag helt förträngt! Dags att börja träna, tur att det är låg koeff!


Läggande: Jättesnyggt - men jag har inte länkat ihop det till ett helt moment. Dags att våga ta steget vidare?


Inkallande: Bra fart, hygglig stadga i sittandet, "lite urusla" ingångar och avslut! Moment som har klar potential! Träna ingångar, ingångar!


Apportering: Tja, hon apporterar allt, utan att tugga - utom träapporten! Lite intensivträning med den, men det kliar ju så skönt i tänderna när mna gnager på den! Också träna avslut, att faktiskt komma runt och slå ner rumpan i backen innan man lämnar apporten. Och stadga när matte kastar. Hmmm, det blev rätt mcyket det där - och ajg som tror att vi har så fin apportering!


Hopp över hinder: Jaha, har man uthopp också i appellen? Ja, så var det visst! Återhoppen gör hon jättefint, uthopp måste vi börja med. Gäller att få ut avståndet ordentligt redan från början. Target?


Platsliggande: Knappt tränat alls, hoppas mycket på tävlingskursen där! Dock är hon stadgetränad i flitigt "sitt stanna kvar"-tränande i olika miljöer. Borde funka.


Budföring: Momentet som matte glömde... tralala... Dags att komma igång!! Simon borde tycka att det är rolig träning!


Spår: Tja, en meter snö i skogen, spårformen återstår att se framåt slutet av april!



Hmm, det kanske finns bra tävlingar i augusti också. Eller september-oktober...  




Av Anna Svensson - 25 mars 2011 07:30

I onsdags bestämde jag mig för att göra ettlitet genrep med Vilda inför tävlingslydnadskursen. Åkte upp till klubben, konstaterade att det blåste kraftigt samt att valpkursen hade upptaktsträff inne i klubbstugan. Prioriterade således fika i klubbstugan före träning!   

Men helt ogenomtänkt var inte det heller, nyttigt för sessan att få komma in, se alla människor och sedan lägga sig och sova medan vi fikade och pratade hund. Avkopplingen fixade hon galant.

Sedan fick fyra olika personer träna tandvisning med henne - äntligen kom jag ihåg att det momentet finns! Avslutningsvis blev det ett par hopp, lite fotgående och sitt stanna kvar på bron (planen var makalöst kladdig och smutsig). Sammanfattningsvis en mysig stund på klubben, låg i stress, bra i passivitet, alert i träning, bra fokus.

På hemvägen stannade vi till på bilprovningens asfaltsplan, som till stora delar var torr och fin. För Vilda var det premiär. Det blåste som sagt, det var mörkt, skuggor från belysningen - egentligen rätt läskig miljö. Det tyckte inte Vilda! Hon bjöd på 100 % fokus på mig, gjorde ett jättefint fritt följ (nå, hon har en del problem att reglera avståndet, ffa i sidled, och sneda sitt) men hennes fokus var grymt och hon gjorde verkligen sitt allra, allra bästa! Läggande, sitt stanna kvar och en apportering körde vi också innan vi blåste in i bilen igen.


Men, sammanfattinngsvis, så fick jag ett fint kvitto på att hon vuxit på sig när det gäller miljökänslighet, att hon är högmotiverad till träning och att hon inte är särskilt störningskänslig.


Träningstips:

Har säkert skrivit det förr, men: glöm inte passivitetsträningen! Lär hunden att följa din aktivitetsnivå.

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards