Direktlänk till inlägg 7 augusti 2012

Spååår! Genrep inför helgens tävling!

Av Anna Svensson - 7 augusti 2012 21:27

Svalt o skönt i dag så jag bestämde mig för att tåla lite duggregn och drog ut i skogen.

Vildas senaste spår var fullängd, ganska enkelt sett till terräng, icke förarspår, lång liggtid. I dag var jag ensam och kunde följaktligen bara erbjuda förarspår, också lite stressad eftersom bebis väntade hemma = kort liggtid, ca 45 minuter. Tanken för övrigt var att göra det lite klurigt, men inte blanda in en massa nya eller konstiga saker. Så jag satsade på ett spår "enligt regelboken" men med lite knölig terräng och många terrängskiften. Började i lätt skog, ut på kalhygge, över en ganska bred grusväg till ett nytt hygge, in i skog med massor av skvattram, ut på en annan typ av hygge, följde hjulspår, in i skog, nytt hygge, över bred grusväg, äldre hygge, skog. Totalt 700 meter, sju pinnar.

Vilda spårade lite flamsigt i början och missade andra pinnen. När vi kom ut på hyggena skärpte hon till sig rejält och var en fröjd att följa efter. Hon visade också en säkerhet i spåret som jag inte riktigt trott henne om. Redde ut en tappt otroligt målmedvetet och fint, hade hjärnan och näsan med hela tiden. Ja, hon var en riktig liten pärla i spåret! Plockade dessutom sex av sju pinnar. Heja, heja! Kändes som ett kanonbra genrep inför helgen. Nu tror jag inte att jag spårar mer innan dess.


Angående externbelöning. Nu vet jag precis hur jag ska jobba med den (nå, åtminstone prova).

Vildas allra bästa leksak ska få ligga vid sidan av planen som externbelöning. I fickan ska jag ha godis. Sedan jobba henne med momenten som vanligt, belöna med godis från fickan, och som avslut på träningspasset låta henne springa och ta externen. Tror det kan bli superduperbra. Blir också ganska tävlingslikt - grejen ligger där, men får inte hämtas förrän man får lov. Ändå kan man belöna korrekta moment under tiden.


 
 
Erika

Erika

7 augusti 2012 22:15

Yes! Vad fiffigt!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

7 augusti 2012 22:58

Ja, fast det kändes inte alls lika revolutionerande när jag skrev ner det som när jag kom på det! *s* Ska i alla fall bli kul att testa!

 
Erika

Erika

8 augusti 2012 08:25

Det som är bra, med din tanke, är att hon blir säkrare på att lyssna på vilken belöning hon får "ta". Eva Bodfäldt, exempelvis, har ju ett utarbetat system med olika ord som indikerar vilken belöning som gäller.

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

8 augusti 2012 22:15

Smart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards