Direktlänk till inlägg 14 juni 2011

Sökdags!

Av Anna Svensson - 14 juni 2011 08:04

Efter en dag med hällregn lugnade det ner sig mot kvällen och övergick till sparsamt duggande. Vi var fyra tappra sökhundar och en liten valp som träffades (Edgar, Loke, Nike, Vilda och Camillas söta nytillskott Selma).

Edgar fick ett aktiveringsskick, men eftersom kroppen sätter stopp för honom så nöjde sig Katti där.

Nike, Loke och Vilda fick fyra skick var, med varierande upplägg.


För Vildas del var jag inspirerad av gårdagens lyckade upplet, så jag bestämde mig för att testa ungefär samma upplägg i sökrutan. Vi vallade av en hel appellruta, lade sedan en figge i vardera av de bortersta hörnen. Vilda fick en synretning i att det var sök, dvs fick se figgarna lämna bilarna/gruppen, men fick inte följa med upp till rutan och se var de gick ut. Tanken var ju att se om hon skulle gå på den riktning jag angav. I skogen var det i princip vindstilla, så någon med-/motvindssida kunde jag inte erbjuda henne.

Hennes förväntan var jättehög när vi gick ut i skogen och hon stack iväg som en kanonkula direkt när jag skickade iväg henne. Hon sprang inte spikrakt, men hon slog väldigt lite. Gjorde en liten avstickare på slutet. Men hon var aldrig mer än max tio meter från den teoretiska ”raka linjen” och hon jobbade sig direkt ut på djupet. Hittade figgen, tog rullen, men tyckte sedan att hon skulle pussas lite eftersom det var Katti som var figurant…      Lite hejarop från matte och vips var hon inne med rullen. Påviset körde jag med okopplad hund.

Nästa figge – jag riktar upp henne 180 grader åt andra hållet på stigen för att ta nästa hörn.  Hon tittar ut i skogen, sticker iväg (rakare den här gången), rakt på figge, tar rullen och kommer in. Så snyggt! Dessutom visade det sig senare att det var en lega som flera hundar fick svårt med, det var en rejält djup grop så jag gissar att vittringen spred sig dåligt.

Nu fick två figgar till smyga iväg och gömma sig, ingen synretning. Placering blev de andra två ruthörnen. Trean fick hon leta efter en liten stund, men hon var återigen duktig på att gå ut på djupet, målmedveten, högt tempo. Var in mot stigen och vände, men gav inte upp och kom till matte för att få hjälp… Letade sig i stället ut igen – och hittade! När det gäller rakheten så sprang hon initialt väldigt rakt och fint. När hon inte hittade så höll hon sig inom en korridor på ca 5-7 meter och letade. Dvs – framför matte finns figgen! Markeringen satt jättefint, påviset gjorde jag dumheten att köra kopplat. Ska man inte göra med turbohund! Höll på att vricka fötterna därute, men det löste sig…

Sista figgen: Vilda kändes lite tveksam innan men hade ändå fokus ut mot rutan. Skick – hon sprang tio meter, stannade, tittade på mig. Jag gav nytt sökkommando, hon såg ut att tänka ”jaha, du menar alltså på allvar att ännu fler har lyckats gå vilse i den här skogen??” och stack iväg. Fick figgen direkt och gjorde en jättefin markering. Stor belöning i skogen, stor gruppbelöning på stigen efteråt.


Tankar efteråt:

-         Ett helt otroligt bra sök för en hund som tränar sök för fjärde(!!) gången i sitt liv. Högt tempo, näsan påkopplad, markeringen med lösrulle funkar finfint, stort figurantintresse och jättemotiverad. Dessutom springer hon hyggligt raka skick…

-         Tror att hennes tidigare erfarenhet av uppletande bidrar till att hon greppar detta så fort.

-         Blir väldigt imponerad av hennes förmåga att omfokusera. Ute hos figge får hon först godis, sedan lek. Och då kampar hon loss rejält! Men sedan kan hon släppa det, och när jag riktar om henne till nästa skick, ja, då ligger allt fokus på det.

-         Hur, hur, hur ska jag fortsätta jobba i söket med henne? Att jag valt att lägga in markeringen direkt är ett medvetet val, så vill jag göra med Vilda. Men resten? Nu märker jag ingen avmattning i tempo eller söklust, men jag vill inte belasta henne så hårt att det börjar komma sådana tendenser heller. Hur ser en ”lagom” träning ut för henne? Egentligen har jag ingen brådska eller behov av att rusa fort fram. Samtidigt så vill jag heller inte fastna på en nivå långt under vad hon klarar, det blir ganska tråkig och  bortkastad träningstid. *kliar mig i huvudet*  Ska jag bromsa för att man ska? Eller ska jag fortsätta jobba framåt med henne, och bara vara uppmärksam på signaler på överbelastning??


 
 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

14 juni 2011 13:13

Jamen, va duktiga ni är. Blir så glad att höra att hon verkar vara i sitt esse här. Jag har ingen erfarenhet av sökträning, så jag kan tyvärr inte råda dig. Spontant känns det som att du ska framåt men med stenkoll på överbelastningssignaler. Tror den här lilla damen har jättekapacitet här, men man ska ju ändå gå vara noggrann med rätt dos av träning, tänker jag. Men säkert jättesvårt med en ivrig Vilda :)

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

14 juni 2011 20:55

...och, svårast av allt, med en ivrig matte! :0) Men jag ska försöka komma ihåg att ta det lilla lugna...

 
Lina, Spookie & Sam

Lina, Spookie & Sam

16 juni 2011 00:04

Jag blir sugen att testa på sök! :) Jag har aldrig gjort det...nåja en gång var jag på provapådag för sök men det var inte någon bra ledning så det blev pannkaka av alltihopa..

http://www.kennelengine.se

Anna Svensson

16 juni 2011 07:49

Det är så roligt!! Vet inte hur svårt det är med marker i ert område? Vi har "fri tillgång", men jag vet från Gunilla att det verkar vara svårt hos dem. Vi kan ju göra prova på-övningar på lägret, om ni vill. Gunilla har ju hållt en del kurser, tror säkert hon ställer upp! :0) Jag kan också lära ut lite grunder, men jag har inte så stor erfarenhet från just tävlingssök. Däremot figurantintresse/markeringsövningar har jag ju med mig från räddningen. Annars får du komma upp i augusti, då blir det garanterat sök som en av punkterna på schemat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards