Direktlänk till inlägg 6 juli 2011

Sök igen... :0)

Av Anna Svensson - 6 juli 2011 17:55

 Bilden är "fejk", dvs inte från i dag utan från en av våra första sökträningar! Hur i hela friden lyckades jag förresten kombinera ihop den där outfiten..?


I dag blev det “bara” sök. Orsak: Vi har kört hårt i fem dagar, flera av dem med både sök, uppletande och lydnad. Dessutom var det stekande hett och sol i dag. Under de förutsättningarna så räcker det väldigt bra med “bara” sök!


Vilda fick fyra skick:

Ett och två var likadana som tidigare, hon fick gå med ut och plantera figgarna. Valde att lägga dem på olika sida vägen. Vilda var fokuserad, sprang rakt och med högt tempo och intensitet. Däremot var hon lite tveksam i markeringen. Tog och släppte rullen, tvekade innan hon gick in. Men sammantaget två fina skick. Tredje skicket blev lite tokigt. Hon fick en popup. Såg väldigt fokuserad ut innan, men när hon väl kom ut så såg hon ut att väja lite, tyckte kanske att det varit ett “spöke” som studsat runt i skogen,… Men det fina i kråksången var att hon jobbade ut och löste situationen, hittade och markerade figgen. Skick fyra var en “vanlig” planterad figge, norsk variant (utgång bakom legan). Nu tappade Vilda rullen på vägen in, och kom in utan den. Antagligen för att jag ropade på henne väldigt intensivt i syfte att få till ett framslag. Hon brukar annars stanna och plocka upp rullen igen om hon tappar. Nu “tjatade” jag nog in henne medan hon höll på att leta. Vid påviset plockade hon upp rullen igen och hade med den ut till figgen!


Sammanfattning, plus: stort figurantintresse, raka, fina skick, bra påvis, högt tempo, bra fokus. Minus: Lite osäkrare i markeringarna, lite “slapp i munnen” med rullen.


Åtgärd: Komma ihåg att be figgarna hålla i rullen, så hon får kampa loss den. Även träna “markeringsövningar”, sök i riktigt lätt terräng där jag verkligen ser vad som händer. Fortsatt apporteringsträning.


Har fått ett bra träningsförslag av Kim, hur jag ska jobba vidare.


Måste ännu en gång strö rosor över sökgruppen, som bestått av Martti med Kim (SBCH), Kim med Styx (flera sökcert, kvalad till Norska Mästerskapen i sök i augusti), Gunilla med Gorm (certpoäng elitsök, dessutom är ju Gunilla ägare till Puh och Binks!), Maria med Fang (elitspår, vet faktiskt inte vad han tävlar i söket?) och, till och från, även Cefeus-Pia själv med söknybörjaren PimPim.

Varför var sökgruppen så bra?

1. Hög kompetens med kloka analyser och bra upplägg.

2. Otroligt generös attityd till mig som nybörjare i söket. Vi fick gott om söktid, nybörjarhunden var inget man “klarade av med lillfingret” utan hon fick verkligen jobba på utifrån sin kapacitet. Alla var med och engagerade sig, hjälpte mig att planera bra övningar, utvärderade, stöttade med problemlösning. Jag fick också hjälp att lägga upp en träningsplan för hennes fortsatta utveckling. Särskilt tack där till Kim och Martti, som varit med från första till sista skicket, hela tiden med samma engagemang. Det är inte varje dag en liten pudelnybörjare får sådana erfarna mentorer!

3. Positivt och bra figurantarbete.

4. Inte ett enda ont ord om Vilda - bara uppmuntran och en skönt positiv attityd. Inget man som pudelägare tar för givet bland framgångsrikt brukshundsfolk!

5. Allmänt hundvänlig attityd, positiva träningsmetoder. Om en övning går mindre bra så skyndar man sig inte att skylla på en “dålig hund“, utan då ifrågasätter man om man verkligen valt rätt övning.


Martti och Kim på påviset. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards