Alla inlägg den 23 maj 2011

Av Anna Svensson - 23 maj 2011 16:07

Hejsvejs! Nu vill jag ha massor av kommentarer och synpunkter!


Vilda och jag kör ju spår och lydnad. Spåret fungerar hyggligt. LIte het på gröten i början, lite slarv med pinnarna etc. Men jättemotiverad, nu för tiden rätt bra i spårkärnan etc. 


Parallellt med det tränar vi uppletande, i ganska sparsam omfattning men det blir då och då, tillräckligt ofta för att hon sakta men säkert ska utvecklas och hon hämtar nu glatt tre-fyra föremål i rad utan förnyade retningar. Kör fortfarande bara korridor. 


Och så lydnad, där jag försöker få med mig både lydnads- och appellmomenten, samt att jag vill börja i tid med vissa svårare moment, ffa har det blivit rutan och några av specialapporteringarna, tungen o metallen. 


Det blir ganska omfattande, och ibland känns det som om vi spänner över väl mycket. Smatidigt så tuffar det ju hela tiden framåt, och jag märker inga som helst tecken på Vilda att hon skulle vara nära sitt max/att tröttna. 


Nu har vi då testat sök i två dagar och det var grymt roligt!! Visste det redan innan, så därför hade jag liksom redan bestämt mig: sökträning tidigast i höst! Men jag är på väg att ändra mig. Diskuterade med en tjej på klubben som tänker köra appellen i sök, och plötsligt börjar det låta lite småintressant. Är anmäld till två appellspår men kommer att tvingas stryka mig från edt ena, och oddsen att vi blir uppflyttade på det andra är väl 50/50. I vilket fall får vi tävla appell året ut. 

Så frågan är - ska jag satsa på söket, låta spårandet gå ner på någon slags underhållsnivå/bli prio två (kommer ju ändå att bli en del, det är ju inte varje dag man är folk nog att träna sök)? Det skulle vara väldigt roligt och ngt somjag tror passar Vilda fint. Eller kanske fortsätta ha spåret som prio ett och "pyssla på" med lite grundövningar i sök parallellt, och så får hon bli färdig på väldigt lång sikt? 

Eller är jag helt galen och överbelastar en ung hund om jag lägger på ytterligare krångliga saker som ska läras in i hennes liv? Blir det helt enkelt alldeles för mycket? Uppletet kan jag ju lägga på sparlåga, samtidigt känns det lite synd när jag fått en bra grund i det. 

Viloperioder kommer att ge sig automatiskt, snön brukar bädda för en låååång viloperiod en tredjedel av året. Dessutom kommer det att bli några veckor i juli då jag tar timeout och parkerar på bryggan. Så jag tror inte att jag kommer att köra på henne för hårt ur den synvinkeln. 


Tacksam för alla synpunkter!!  

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards