Alla inlägg den 22 maj 2011

Av Anna Svensson - 22 maj 2011 19:40

I dag var det dags för andra halvan av sökkursen. Det är bara att ge sig, Vilda är verkligen ett sökämne och jag borde genast börja träna! Har dock fortfarande någon slags plan om att vänta minst till hösten... 


Körde en vindövning. Där får Vilda figgen direkt, men alla hundarna har haft problem med kastvindar. Har vi släppt dem för tidigt så har de rusat ut en bit och sedan tappat figgen. Så trots Vildas ihärdiga markerande fortsätter jag gå (alldeles för länge, ser jag ju nu). Till slut tröttnar hon och sätter sig ner och markerar figgen! Då fattar matte att det nog är dags...   



   

Sedan körde vi på med figge i korridor. Vilda fick fyra skick. Det första blev ganska yrt, men hon hittade efter en stund. Det andra var riktigt hyggligt fokuserat. På filmen syns skick nummer tre, nu i en ny korridor. Jättefint jobbat av henne tycker jag, fokuserar och går ut bra på djupet. Enda retningen nu har varit att se figgen ett par meter ut från baslinjen. Men vindförhållandena är fina, hyggligt bra motvind om än lite turbulent. 



 

Dagens sista övning för Vilda blev en figge som låg bara ca 5 meter ut. Detta för att se om näsan var påkopplad. Dessutom gjorde vi den för att visa hur man kan träna markeringar i själva söket. Vilda hade fin fart ut och tog figgen direkt. Fick sedan kampa loss leksaken och komma in till mig med den (den var "rulle"). När hon kom in fick hon en liten belöning och sedan körde vi påvis (jag ropade "var är du?" och figgen fick svara). Med den hjälpen gjorde Vilda ett jättefint påvis. För henne, som är van vid t ex uppletande, så tror jag att den här metoden kommer att räcka för att få in markeringen. 


Ett stort plus för att Vilda var tyst och lugn i bilen hela dagen. 

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards