Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Spår!!

Av Anna Svensson - 15 mars 2012 11:37

Mannen smet från en inplanerad shoppingrunda igår så plötsligt hade jag en timme över till hundtärning! Kastade mig i bilen och åkte ut i spårskogen för att testa en ny idé om hur jag ska öka hennes pinnintresse. Fick en rad kloka råd på ett pudelforum, blandade dem och rörde ihop en egen "soppa"!

Vilda tycker ju att spåret är så mycket roligare än att behöva stanna och plocka pinnar. Så jag ville störa Vilda så lite som möjligt i spåret, men ändå få in lite mängdträning ā la pinnstig. Så jag lade "typ ett appellspår" med massor av pinnar, kanske 7-8 stycken. Blandat skogs- och vanliga spårpinnar. Tyvärr hann jag bara med en halvtimmes liggtid, alldeles för kort.  Sedan hade jag med mig klicker och köttbullsstora blodpuddingsbitar (tanken var köttbullar, men det får bli nästa gång. Mindre kladdigt för fingrarna...).
Sedan hade jag henne i kort lina, 5-8 meter, växlade lite under spårets gång. Tanken var att, när hon lyfte upp en pinne, klicka och kasta en godis till henne. Sedan låta henne fortsätta i spåret utan en massa störning från mig. Första pinnen som var "vanlig" gick jättebra, även om hon verkade lite förvånad över nyordningen. Andra pinnen, bra. Tredje var en naturpinne, den tänkte hon springa förbi. Då bromsade jag henne faktiskt för att få ett belöningstillfälle och stärka henne i att plocka naturpinnar. Extra plus ändå på den pinnen för att den låg nära färsk rådjursspillning, som hon inte brydde sig om alls. Resten av pinnarna plockade hon klockrent! Och det roliga var att hon verkligen jobbade på dem, och att intensiteten blev högre och högre ju längre vi spårade. Jämfört med förra gången, med mina gamla belöningar, då hon tappade markeringsvilja för varje pinne. Så rent spontant känns det som en bra metod, få se i längden om den håller eller inte. Men jag kommer i alla falla att testa att fortsätta så här så länge det går åt rätt håll. Sedan ska jag nog lägga in enstaka längre pauser, för att få in en naturlig vila i spåret. Och kunna ge vatten etc.

(Spåret i sig var väl ingen vacker syn, alldeles för färskt för min heta tös. Tycker ändå hon var hyggligt spårnoga, men lät som om hon skulle kvävas vilken sekund som helst. Och så hade hon lite struligt med vittringen från en stig som löpte parallelt med spåret i ca 70 meter, det gick människor och hundar där en stund innan vi skulle ta spåret och det var sååå spännande. Minns även från förra säsongen att jag fick träna förledningsspår aktivt för att få henne att släppa den nyfikenheten, men det gav sig efter ett tag! Kanske lite extra spännande med hundlukt nu också eftersom hon löper...)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards