Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Miljöträning och ett erkännande

Av Anna Svensson - 15 mars 2012 20:29

Jag har ett erkännande att göra: jag är en nörd. En riktig skogsnörd. När snön försvann från asfalts- och grusplaner så trodde jag ett tag att det fanns hopp för lydnadsmänniskan i mig. Det kändes så roligt och inspirerande att äntligen kunna börja träna på riktigt igen, och jag var både flitig och lade upp fina planer. Men sedan tinade skogen också fram - och vips, nu känns lydnaden tråkig igen! Jag bara längtar ut till nästa sökpass, till nästa härliga spår, till alla roliga uppletanden, till mossa, träd och stenar...


I dag blev det dock ingen skog för Vilda. I stället ett besök hos veterinären (där hon skötte sig exemplariskt, först pussade hon alla men när det blev för tråkigt så lade hon sig på bordet och sov!) Fick i alla fall papper på att hennes knän är friska, dvs patella u.a Skönt! Hem fick hon och husse åka tåg - bra miljöträning, men inget som bekom henne.




 
 
Erika

Erika

16 mars 2012 08:28

Grattis till friska pudelknän!!!

Det är lite kul det där med skogsnördar - jag har några sådana träningskompisar. Själv är jag lydnadsnörd men älskar att vara i skogen med hundarna. Nu drar snart jaktkurs igång med Selma och då blir det en högre växel på apporteringsövningarna. Med pudlingen har jag just kommit igång med små personspår igen som aktivering och uppletande kör vi året runt med jämna mellanrum. Han blev en rätt så duktig sökhund när vi körde det men är så harig med nya miljöer och människor att något tävlande inte kommer på tal. Men sök är ju hur som helst väldigt utvecklande både för pudel och matte :-)!

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

16 mars 2012 11:38

Jaktapporteringen är så grymt rolig! Hade golden och tränade själv en period (inte med så stor framgång, men ändå - roligt hade vi!). Nu har två kompisar skaffat flatte och är i fullgång och jag blir lite avis. Tröst-spårar... :0) Det måste ju vara en perfekt blandning, att vara några skogsnördar och några lydnadsdito, då kan man verkligen komplettera varandra bra i träningen, sprida inspiration och ha olika områden man är vass på. Vet faktiskt inte hur jag ska etikettera mina träningskompisar..? Någon som är väldigt allround (och dessutom duktig på allt!), en som nog har lydnaden främst, kanske t o m närmar sig nördnivå, och två som gillar skogen bäst men inte nått nördstatus. Typ. Undrar om de skulle hålla med mig..? :0)
Jag börjar längta mig sjuk efter att få komma ut på tävling, men eftersom jag har en gigantisk bebismage i vägen så funkar inte fotgåendet alls just nu. Så vi bidar vår tid - ska försöka se till att hon är väl genomarbetad när den lille kommer, så vi bara kan glida ut på tävlingsbanorna och inkassera frukterna av vårt tränande (dream on...!)

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

16 mars 2012 15:30

Jaha, inte har jag då tänkt på att man utvecklar nördsidor åt olika håll :) men med eftertanke så är det nog så, att man fastnar för olika intressen. Mina sökkompisar skulle jag nog ettikettera som mer skogsmänniskor än vad jag själv är. Blir ombedd att inspirera och hjälpa till med själva lydnaden. Det gör jag så gärna. Men jag vet inte än, i varje fall, om jag blivit nörd på lydnaden, tycker ibland att det är tjatigt. Just nu är brukslydnaden roligare än lydnadslydnaden. Hur som helst låter det så bra att ni tänker bara glida ut på tävlingsbanorna sen. Lycka till och tusen kramar

http://kerstinspudlar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards