Alla inlägg den 6 september 2012

Av Anna Svensson - 6 september 2012 22:38

I dag har det mest blivit mental träning för Vilda. Först åkte vi upp till bruks och fikade. Hon tycker fortfarande att det är lite läskigt där och håller koll så det inte kommer några andra hundar. Hoppar helst in i bilen. Men om man gör någonting aktivt med henne så köper hon det. Däremot märker jag att hon är allmänt skvättig däruppe, reagerade på ljud från vägen som hon aldrig gjort förr. Så kvällens skotträning var enkel att välja bort - ska inte skapa några onödiga rädslor, tack! På väg från bruks somnade bebis, så då gjorde vi ett stopp i skogen. Förutom en liten promenad så körde jag uppletande. Eftersom jag har gjort pinsamt många misslyckade uppletanden (för att jag lagt dem på för svår nivå), så bestämde jag mig för tat testa en ny variant. Vilda fick följa med mig ca 50 meter ut. Vallade en smal korridor, 5-10 meter. Därute satte jag henne på kommando, och så fick hon se hur jag kastade ut fyra prylar runtom henne. Alla blev rätt väl dolda i riset. Sedan tog jag med henne in till stigen och skickade ut henne. Perfekt metod! Hon var jättetaggad, tvingades använda näsan när hon kom ut på djupet, gjorde jättefina ingångar och behöll intensiteten alla fyra föremålen. Egentligen borde jag bara ha skickat henne tre gånger, men hon gick så bra och jag hade en nödplan om hon skulle misslyckas med fjärde föremålet. Nödplanen behövde jag aldrig använda. Hon hittade allt, snabbt och snyggt. Lite extra roligt eftersom jag valt lite svårare föremål: två i hårdplast, ett i mjukplast och bara ett mjukt.

Senare på kvällen var vi ut och snitslade tävlingsspår med klubben. Vilda och Daisy fick följa med. Dessutom så gick en yvig och springglad vorstehhane med oss. Eftersom han var totalt ointresserad av Vilda var han rena terapin för henne! En stor "glufs" som man kunde spana in i lugn och ro!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards