Alla inlägg den 15 april 2012

Av Anna Svensson - 15 april 2012 16:23

Dagens sök var på ett roligt område där vänstra sidan är stenig uppförsbacke, rejält jobbig för hundarna, och högra sidan är slät och fin appell-skog.

Vildas plan för dagen var:  12 skick, inga tomma. Skick 1-4 oretade, skick 5-6 minnesbild utifrån transporten, skick 7-8 oretade, skick 9-10 minnebild, skick 11 oretad hitte, skick 12 full-kareta-hare fr stigen - avslutar direkt som hitte.


Först räknade matte ut att vi bara fått ut elva skick, så jag minskade de första fyra oretade till tre, för övrigt allt som ovan.


Skick ett och två strulade lite. Skick ett var på lätta sidan. Vilda var npg lite övertaggad och rätt vimsig. Det som var roligt att se var att när jag försökte kalla in henne för att skicka in henne så rätade hon i stället in sig framför mig och hittade figgen utan omskick. Inte toksnyggt, men heller inte så tokigt.

Skick två (tuffa sidan - vi kör ju hela tiden varannan) så vek hon alldeles för tidigt, det var fin skog som övergick till stenig kulle och hon vek vid terrängskiftet. Dock inga spårtendenser. Jag kallade in, hon kom, jag skickade om. Nu gick hon spikrakt ut, klättrade upp fint bland stenarna och hittade. Sedan följde sju klockrena skick i mina ögon. Hon gick ut jättefint, på enkla sidan spikrakt, på den steniga sidan lite mer kringelkrokar men inte mer än terrängen mer eller mindre krävde. Hon jobbade sig hela tiden upp i den steniga, brötiga delen och slet som ett djur däruppe för att hitta sina fig - vilket hon också gjorde. Inga spårletartendenser. Dessutom så gjorde hon superfina framslag med rullen de första sju skicken. Sedan, när hon blir trött, märker man att det lättare faller bort.

På slutet blev det lite struligt för att jag inte klarade av att räkna till elva, eller tolv, och för att jag inte lät stighållaren göra sitt jobb... *rodnar* Trodde att skick tio var sista skicket och instruerade figgen att göra en hare. Blev jättelyckat och Vilda, som i och för sig hållt i bra och energiskt hela banan, taggade verkligen till! Men... när jag stod på stigen för att skicka henne såg jag att vi vallat för två skick till. Och nu var det ju uthållighet vi skulle träna. Så jag tänkte att hon får ta en hitte på andra sidan, ställde upp henne vid markeringen - men vi lyckades inte lokalisera figgen, varken jag eller stighållaren!! I förvirringen som uppstod tröttnade Vilda och tjuvstartade. Hon rusade spikrakt ut ända ut i hörnet. Där hamnade hon i den underliga situationen att det inte fanns någon figge, dessutom så tog rutan/vallningen slut... Det löste hon genom att göra ett jättefint, skolboksexempel!, sökslag - men åt fel håll. I det läget måste jag säga att jag ändå tycker att hon löste situationen på ett logiskt sätt. Bara att sticka ut med den intensiteten och jobba så fint med tungan hängande som en slips och jättetrött hjärna tycker jag var en bedrift. När hon kom tillbaka så klappade jag om henne, sa ett hjärtligt menat "bra" och lät henne sedan få en hare till på stensidan. Därefter - klart!!


Bra: hennes jättefina arbete i terrängen. Att uthålligheten faktiskt var riktigt god. Många raka, fina skick. Många framslag. 


Dåligt: mattes snurr-och-vims-hjärna. De två första slagen - men jag tycker nog ändå att det kändes rätt bra. Att vi hade jättesvårt att få till "minnesbild utifrån transporten". Väldigt oklart om Vilda såg några av retningarna, och i så fall vilka. Terrängen blir snabbt alldeles för brötig för att lilla hon ska se någonting av vad som händer på andra sidan. I vilket fall så hade hon nog stöd av vittringskorridoren som blev på andra halvan av skicket, och sannolikt såg och/eller hörde hon i alla fall några av retningarna...


En rolig övning som kändes lite som ett kvitto på att vi ligger hyggligt rätt i träningen!! Nästa pass ska bli kort och lätt, 4-6 slag, varav 1-2 tomt hade jag tänkt... (Är jätteglad att vi hade det här passet innan, för bland storstenarna så kr'vs det att hunden håller i lite och letar för att hitta figgen. Inte bara springer upp en båge och sedan säger "sorry, tomt!" och kommer tillbaka.) Tack Gunilla, för upplägget, nästa gång ska jag ha matteträning innan... ;0)


Finns lite filmsnuttar, tyvärr fortsätter kameran krångla så vi får se om jag får till något användbart att visa.


Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards