Alla inlägg den 16 maj 2012

Av Anna Svensson - 16 maj 2012 18:32

I dag blev det en kort men effektiv lydnadsträning. Jag fick hjälp med en budföring på ny mottagare (det tackar jag för!). Vi gjorde den helt tävlingsmässigt, med ett undantag. När vi hälsade på mottagaren så sniffade Vilda genast fram att hon minsann hade korv i en ficka! Lite synd, eftersom jag har en stark känsla av att vetskapen om godis hos mottagaren har stor betydelse för om Vilda springer eller inte... Därför var jag noga med att inte själv lämna över någon belöning till henne. Men det hjälpte ju inte, bättre näsa än så har pudelungen! Å andra sidan så vill jag ju att mottagaren ska belöna. Hmmm. Får fundera mer på hur jag ska lösa det där. Bra i alla fall att få en okänd mottagare, och kommendering.

Sedan fick vi hjälp av Yvonne med krypet. Vildas kryp har utvecklats mycket på slutet. Jag kände mig dock osäker på vilket tempo som är lagom, hur mycket dk jag gör och om hon tjuvlyfter när jag försöker vara tävlingsmässig. Men det såg riktigt bra ut, tyckte lydnadscoachen! Kändes jättebra att ha fått träna krypet på en lydnadsplan, med lite längre sträckor, och hjälp vid sidan.


Sedan pysslade vi på med hoppet (ettan-hopp, men ffa appellhoppet), lite fot, ett par ställanden, några ettan-apporteringar och ett framförgående. Kände mig jättenäjd efter träningen, för att jag passat på och gjort sådant jag behöver hjälp med, samt utnyttjat hindret och fått träna det inför appellen.


Insåg nämligen (panik!) att vår sökdebut är redan nästa helg. Hjälp! Dessutom är sökkompisarna ute på alla möjliga håll i helgen, så risken är stor attjag inte får till någon sökträning förrän nästa fredag. Gulp. Nåja, jag får försöka hålla mig lugn, inte stressa iväg och göra tokövningar utan lita på att hon är tillräckligt genomtränad. Och är hon det inte, tja, då får jag veta det!

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards