Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Framåtsändande!

Av Anna Svensson - 8 november 2011 19:09

Hann med ett lydnadspass på lunchen. I dag kunde jag inte motstå frestelsen att testa ett framåtsändande. Gjorde egentligen inget särskilt innan, Vilda är rätt välgrundad i framförgåendet och jag testade helt enkelt att säga "före" med lös hund. Första sträckan blev ett skämt! Hon rusade ut i små böjar, vände upp mot mig och frågade om det var rätt etc. Ingen belöning, inkallning och nytt försök! Nu var hon lite mer dämpad och travade ut några meter, rakt och fint, klick och belöning! Sedan körde jag ett 20-tal repetitioner där jag belönade henne på olika avstånd, alltid bara när hon gick ut rakt och fint. Sammanfattningsvis så fattade hon förvånansvärt fort själva poängen, att hon skulle gå ut rakt framför mig precis som vid framförgåendet. Hennes spontanavstånd varierade mellan 5 och 20 meter, så det finns fortfarande en hel del att jobba med! *s* Men det är där jag tänker att gruppen ska komma in i bilden...

Hann köra igenom det mesta av lydnadsettan, tvåan, appellen och lägre (är ju  nästan samma moment, så det blev inte så mastigt som det låter!). Rutan gick jättefint första tre skicken. När jag senare tänkte avsluta hela passet med den blev det bara pannkaka, hon hittade inte rätt position en enda gång. Jag ser två möjliga förklaringar: antingen var hon helt enkelt trött, eller så var hon lite blockerad av att vi tränat hindret innan, där jag använder massor av bollbelöning. Vi får se hur nästa pass går!

Fotgåendet var ok, ställandet riktigt bra, läggandet lite tveksamt men ok, apporteringarna jättefina, hopp-apport riktigt, riktigt bra (10?), slät inkallning också (hon har tack och lov fastnat i att göra fina ingångar!). Fjärren körde jag på kort svatånd och satsade på att få fina positionsändrningar i stället, nöjd med både sättande och läggande.

Nyss här hemma körde vi kryp, hon börjar faktiskt förstå kommandot nu och kryper enstaka steg bredvid mig (om jag går som en ostkrok...). Tycker det ser lovande ut!

 
 
kerstin med flock

kerstin med flock

9 november 2011 18:07

Ah, det var ju en bra ide att bara släppa hennes lös framför dig. Jag tror att hon kommer fortsätta så, om du fortsätter att klicka och bara har lite tålamod. Ska nog härma ditt upplägg så småningom. Varför kör du henne så många gånger till rutan, när hon dessutom gjort kanonrätt? Jag gör sällan mer än ett skick, blir det rätt, så finns det ju ingen anledning att skicka om, förrän nästa gång ni tränar, tycker jag. Kul att ni har så fina apporteringar. Jag har aldrig behövt jobba med det på Star. Skönt att ingångarna "fastnat" den som inte har en pudel förstår inte grejen att dom älskar att hoppa:)och tjoho vilken framgång när dom kan låta bli. Jag verkligen beundrar er och er idoghet. Tusen kramar från oss

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

10 november 2011 08:40

Mycket bra fråga, Kerstin! Ska ha dig med på axeln nästa gång vi tränar!
Ja, hoppat och studsat har vi gjort en hel del.... Och glädjeskallat lite också... Men just nu är det lugnt på alla de fronterna (peppar, peppar). Tror det hjälpt mycket att jag minskat på bollbelöningarna. Som ju annars är en riktig toppenbelöning för henne. Aldrig ska det vara helt lätt, men det är väl därför hundträning är så roligt!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards