Direktlänk till inlägg 4 april 2012

Hawaii x 2 och en skummis!

Av Anna Svensson - 4 april 2012 18:46

I dag var det hawaii-sök inplanerat. Stigen vi skulle använda var kortare än jag trodde, så vi fick bara in fem slag. Gjorde därför en omgång före och en efter fikat.

Första serien: Figgarna på fullt djup, stod halvdolda bakom träd, liten popp med armvift före skick. När hon kom fram blev det belöning direkt, sedan kampade de fram henne ca 10 meter längs bakre linjen. Samtidigt flyttade jag fram 20 meter, till nästa skickpunkt. När Vilda var färdigbelönad blev figgen passiv och jag kallade in.

Resultat: supermotiverad hund, högt tempo, fina, raka skick, bra fokus. Bra inkallningar när figgarna blev passiva. Hade varit guldläge att träna flying, men Vilda är alldeles för ofärdig i söket för det. Hon behöver stanna upp och koppla på hjärnan, tror jag.


Sedan kom en respektive till en i sökgruppen på besök. Jag passade på att använda honom som figge, för att Vilda skulle få hitta en ny karl i skogen. Det syntes på henne att det var skillnad på "hennes" sökgäng och denna nya, en viss osäkerhet fanns. Men inte värre än att hon både markerade och påvisade utan problem. Tror det blev lite extra läskigt av att han satt upp och hade kamo-väven över sig, lite spöklik blev han allt... :0)


Efter det blev det Hawaii-pass två. Nu var figgarna lite mer dolda, och så körde jag retning-retning-oretat-oretat-retning. Skick tre blev dåligt, då gjorde hon en 90-gradare igen. Dock lite osäker den här gången på om hon kollade gammellegan från den nya figuranten, eller om hon var på spårjakt. Tyvärr lyckades hon få tag på figgens spår. När jag kallade in så stängde hon bara öronen och sprang ända fram till figgen. Nu testade jag en annan strategi. Eftersom hon brutit inkallningen (både första gången när jag lät glad och lite senare när jag lät betydligt surare!) så bad jag figgen vara passiv, tog med Vilda till stigen och skickade om. Nu blev det såklart raka vägen ut och belöning som vanligt. Nästa skick var också oretat, men det gick hon spikrakt på. Sista skicket ville jag inte riskera ett misslyckande så hon fick en rejäl popp.


Sammanfattningsvis 10 skick av 11 som var riktigt bra. Det misslyckade visar hur nära under ytan hennes gamla beteende ligger, och vikten av att fortsätta poppa, vara medveten om risken etc även i fortsättningen. Men sammanfattningsvis är jag nöjd med träningen. Tror också att ett Hawaii-pass var alldeles lagom för henne i dag, som en "rensa hjärnan"-övning!



 
 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

4 april 2012 20:30

Visst är det en 'rensa hjärnan' övning - men samtidigt så tror jag att hon fick en hel del med sig idag ändå!
Både en skummis, och så lyckades du förklara för henne om ett felaktigt beteende.
Inget dumt träningspass alls!

Vad har du tänkt som nästa övning då?
Får man föreslå att ni hittar någon svårare terräng? Gärna lite klippklättring? Du vet där vi var ena dagen - när jag valde att spåra?
Och så försök hitta någon annan grupp att bjuda in till sök - för att få byta ut lite figgar - Vilda verkar behöva det.
Och så försök få till en låda, med helstängt runtom.. eller ett hopfällbart tält, sånt för barn?
Så att hon tränar sig på att markera - ÄVEN när hon inte får direktkontakt med figgen.

Sedan kan du vid något av de kommande passen låta henne få tomskick i starten - börja med ett tomt på ena sidan, och så figge nästa. Sedan måste du få in trygghet i att det ofta är tomt i båda starthörnen - samtidigt som domarna alltid kollar ifall hon är ute i hörnen ändå. Dvs hon får inte börja slarva i hörnen, även när det ofta inte är någon där.

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

5 april 2012 10:36

Vi har några nya områden med riktigt rolig terräng på gång. Problemet med just den biten är skicket på oss förare! :0) Halta, lytta och gravida så har det varit rätt tacksamt med hyggligt lättgådd terräng ett tag (även om jag märker att väldigt stenig terräng, som vi kört på ena sidan ett par gånger, blir en rejäl svårighet för henne när det gäller att inte ändra kurs.
Men håller med helt, vi ska försöka få till fler områden. Problemet är att det ofta är så slyigt här, och jag vill gärna kunna se hur hon arbetar i rutan.
Heldolda figgar, figgar i älgtorn etc är sådant som jag och tjejen med gipset pratade om att vi skulle kunna få till som lite extra sökövningar någon dag mitt i veckan. Hon har nät och kompostgaller som man kan bygga fina kojor med, så det är på G!
Skicka tomt vet jag inte om jag törs riktigt än... Hade snarare funderat på att backa lite, och i stället försöka lägga in just svårare terräng, nya legor etc. Och så skulle jag vilja försöka få till en träningstävling i appellsök! :0) Bara för att se vad som händer...
Och, som jag skrev till Kerstin, snart kolla av fasta rullen ett par svängar. Men då kanske jag helst ska ha tränat tomslag några gånger först? Hjälp - så lite tid, så mycket roligt att träna... :0)

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

5 april 2012 06:38

Kul att det gick så bra. 10 superskick e ju otroligt bra. Undrar lite varför du kampar fram henne på bakre linjen. Kör du fast rulle nu? Kram

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

5 april 2012 10:28

Tio superskick är bra, men i Hawaii och med vårt upplägg så var det ju majoriteten väldigt enkla skick med mycket retning och mycket spring o godis... :0)
Tanken med Hawaii är ju bl a att få in söksystemet i den lilla pudelkroppen. Så det blir en framslagsträning, figgen tar med hunden framåt i rutan. Att jag valde just kamp igår var för att jag vill kunna använda kamp mer i söket, och då passade det perfekt att lägga in det i en enkel övning med välbekanta figgar. Annars kör jag mest godis till lillfröken!
Nej, jag kör aldrig fast rulle med Vilda. Den hänger på plats, men vi använder lösa. Funderar faktiskt på att testa av med fastrullen snart, eftersom det inte är så väldigt långt kvar till tävling (och, ffa, jag vet inte hur många träningspass jag kommer att hinna få in när bebisen väl kommit!).

 
Ingen bild

Gunilla Persson

5 april 2012 11:32

nej - skit i fastrullen, det är viktigare att få in något enstaka tomslag - och få henne trygg med det.
(om hon kommer på tävling, och kan fastrullen, och blir osäker/otrygg pga 2-3 tomslag - så är risken annars att hon tar rullen, för att lösa problemet...)
En enda gång, ca 2 träningar före tävlingen - kör du ett helt pass m fastrulle - inkl minst ett tomskick.
Funkar inte tomskicken med fastrulle på - så är hon ju inte klar för tävling.

Bättre att grunda henne ännu mer - med lite svårare terräng, svårare legor och nya figgar som inte beter sig som de vanliga, osv. Få henne trygg i alla situationer, innan du sätter igång med regelbunden fastrulle.
Det brukar bli lagom med första perioden m fastrulle - efter lägre klass avklarad...

Ha en skön påsk - med MYCKET hundträning! (inte liiite som Kerstin skrev..)

Anna Svensson

5 april 2012 19:03

Nytt sökpass inplanerat på söndag..! Få se hur många vi blir, inte självklart att vi kan få till "vanligt" sök. Ske dessutom försöka hinna med ett spår innan Vilda hinner glömma att hon lärt sig plocka pinnar!

Okej, vi testar ett tomslag så fort som möjligt, bara vi är nog många! Men hur ska jag tänka om det inte går bra?
Eller, så här:
1. Vad ska jag tycka är ett godkänt tomskick? Ut på djupet, och därmed godkänt även om hon inte får till framslaget?
2. Om hon springer ut halva och sedan viker för spårletande, ska jag skicka om henne som vanligt då fast det inte finns någon figge därute som bevisar att jag hade rätt..?
3. Över huvud taget - vad brukar kunna gå fel och hur ska jag göra då..?

Märks det att jag är lite nervös, eller..?!!

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

5 april 2012 14:57

Aha, jag förstår Anna. Idag träffade jag min sökcoach i lugn o ro, bara hon o jag. Bla pratade vi om detta att få till framslag på ett bra sätt. Jag ska blandat, börja med att gå framåt på stigen gå upp och möta Star halvvägs, sen ska figgen placeras halvägs, dvs att när Star blivit skickad, gått rakt ut på djupet,så ska han hitta en figge framåt på vägen in till stigen. Sen bara måste jag berätta att idag gjorde vi några sökskick vi två. Första legan fullt djup ingen popup,kanon även om det inte var spikrakt, sen lega nr 2 skulle vara tomskick. Ett första försök för att studera hur Star egentligen gör i sånt fall. Terrängen var lätt och jag kan se Star hela vägen ut. Fy fabian, jag tror inte mina ögon, han springer rakt ut på fullt djup, springer sen framåt i en båge för att komma in till stigen. Jag har ju förflyttat mig så klart. Jag ropar och hejar på honom av glädje när han närmar sig stigen. Måste bara vara slumpen, men jag blev så lyrisk, så där som du pratar om att man blir när man tränar sök:) Kunde nästan köra flying på lega nr 3 men hejdade honom lite för jag behöver träna honom på att lugna sig lite mellan skicken. Även lega 3 fixade han perfekt. Sen slutade vi, jag e så lycklig Anna det är inte klokt :)

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

5 april 2012 18:59

Underbart!! Tycker det är otroligt strongt av er att ha kommit så långt på så kort tid. Det du beskriver är verkligen ingen enkel övning! Tänker du köra flying på honom? Jag funderar på hur jag ska göra, men i vilket fall är det lite för tidigt för Vilda än. Men i längden så får man väl försöka spara in all tid man kan med en så liten hund!!
Än en gång grattis till att du börjar få känna av den där riktigt euforiska söklyckan!! :0)

 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

5 april 2012 23:06

Förslag: låt första skicket vara tomt - på medvindssidan.
Principen är att såfort hon kommer till djupet, så berömmer du högljutt på stigen - du kan gärna ha lyckats 'beama' dig sisådär 20m fram, och därmed få framslaget - men kommer det inget framslag, så är det ok ändå i början.
Första delmålet är att hon går minst 40m rakt ut, helst över 45m. Så fort hon är därute, så berömmer du. (eftersom hon inte kommer att få sin belöning fr fig på tomskick, så MÅSTE du bekräfta när det är rätt beteende)
1. Ett godkänt tomskick på just Vilda, borde vara att hon kommer minst 40-45m rakt ut. Du får INTE lov att lägga något missnöjt på henne - ifall hon drar iväg ute på djupet, eller om hon inte kommer in osv. De första tomskicksträningarna syftar helt på att hon ska känna trygghet i att det är ok även när man inte hittar fig.
2. Om hon viker av tex 15-20m ut, så bryter du henne (LUGNT OCH FINT), går ut till platsen där hon bröt av, och skickar om utåt. Du gör likadant som du skulle gjort ifall det hade legat en fig därute. Och balanserar upp det med att berömma extra bra, när hon sedan kommer ditut.
3. Det är vanligt att hunden de första tomskicken - inte ger sig "jag SKA hitta figgen". Dvs hon känner isf pressen ifrån dig, om att rätt beteende är hitta fig. Då måste du lägga träningsfokuset på att hon ska bli trygg i att det är ok m tomt. (en balans mellan att vilja hitta fig, och ändå känna ok m matte, ifall man inte hittar - därför som fig-intresset måste ha blivit välgrundat först)
Om hon springer snyggt ut på djupet, men vägrar komma in, så gå lugnt och fint ut i rutan, sätt henne på det ställe på djupet där du kallade in, och gör en inkallning.

Bry dig INTE om flying i nuläget.. Det lägger vi in när hon kan klara 3-4 tomskick på samma pass.

håll sedan inte på med en massa belöning osv på stigen, utan berömmet för tomskick kommer när hon är ute på djupet. När hon kommer in till stigen, så kan hon få en snabb klapp el korvslant, samtidigt som du samlar ihop henne, och fokuserar om ut på nästa sida.

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

6 april 2012 13:47

Okej, vi testar!!

 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

6 april 2012 08:01

Hm, Anna, får ju se om han snappat upp hur ska ska göra utan att jag vet om det :) Nja, flying kommer jag nog vänta med, jobbar just nu med att han ska sansa sig efter påviset och på stigen före nästa skick. Känner att jag börjar våga kräva lite mer diciplin nu. Ja, e de så att pudlarna är långsammare än de högbenta? Men det är väl aldrig fel att veta att man har marginal tidsmässigt, så flying kommer vi träna sen. Kram

http://kerstinspudlar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards