Direktlänk till inlägg 8 april 2012

Första tomslaget är gjort!

Av Anna Svensson - 8 april 2012 15:55

Dagens sökträning bjöd på ömsom vin, ömsom vatten. Som helhet får den ändå en fyra av fem tassar...


Delade upp träningen i två pass. Det första var det dags för mig att skicka Vilda på hennes första tomslag. Hua, nervöst! Finns en filmsnutt nedanför, lyckades krama de sista batterierna ur videokameran så jag fick med skick 1 och 2 på band. Lite osmart lade jag det första skicket (tillika tomskicket) i motvind. Orsaken var att den sidan är något mindre stenig så det är lite lättare för hunden att hålla riktning där. Men Vilda sprang ut jättefint på djupet - sedan blev hon stående alldeles paff i en mikrosekund! "Hallå, ni har glömt något! Det ska ju ligga en figge här!!" Gjorde inget toksnyggt framslag men jobbade sig i alla fall framåt i rutan med mitt stöd. Figge två låg bara tio meter in på andra sidan stigen, bakom en halvstor sten ( på filmen ser man hur hon dyker in där, sedan gav batteriet upp). Så långt väl godkänt, tycker jag! Blir dock rätt full i skratt åt mig själv när jag tittar på filmen. Jag är så glad över det lyckade tomslaget så jag fortsätter berömma det hela Vildas väg tillbaka till stigen - och efter att jag skickat henne på skick två... Hallå!!! Skick tre hade jag planerat att ha en rejäl popp, men i sista sekund ändrade jag mig och körde oretat. Kanske inte så smart. Hon gjorde ett halvdant slag ut - sedan framåt och skulle kolla av läget på andra sidan stigen! Jag fick i alla fall in henne, gick med några meter ut i rutan och skickade om. Då var det inga problem.


Efter fikat hade jag tänkt köra en Hawaii men bestämde mig för att köra vanliga skick i stället. Gjorde alla utan poppar eller annan retning. Varför? Tja, det är ju hela tiden en balans mellan lagom svårt, för svårt, för lätt... Nu blev det ganska bra. De fyra första skicken gick hon ut fint, inga problem med markeringar eller påvis. Blandat med framslag/inte framslag. Femte och sista skicket gick hon ut riktigt grunt och slog framåt. Fick ingen utdelning på det (tack och lov!!) och gick att skicka om utan problem. Då gick hon åter rakt och fint ut på djupet, och hittade figgen.

Summering: Jättenöjd med tomslaget och det efterföljande slaget. Ganska missnöjd med att jag måste skicka om henne på två av åtta slag för att hon viker 90 grader. Nöjd med att hon då faktiskt går jättebra att skicka om, och går ut rakt. Trots allt är det rätt nyss jag har börjat skicka utan popp. 

Ingen som helst tveksamhet hos Vilda inför en ny figge som var med i dag.


Fråga - när jag måste skicka om på två av åtta slag, gör jag för svårt för henne då? Eller är det okej, mtp att det faktiskt blir bra på omskicken?? Vad är lagom??


Kortis från igår. Var toktrött, lyckades tvinga iväg mig till klubben en liten stund. Körde repetition av enklare ettan- och appellmoment, fick till en hyfsat kvalitativ rutan-träning. Tog också en sväng på agilitybanan och blev imponerad över att Vilda var riktigt följsam när vi testade några kombinationer. 12-pinnarsslalom sätter hon, men ingångarna måste vi träna mer på från konstiga vinklar. Fortsatte klicka kontaktfält, det går faktiskt framåt även i nedfarterna!


Dagar kvar till beräknat förlossningsdatum: 11

 

 
 
Kerstin med flock

Kerstin med flock

8 april 2012 18:15

Åh, vad härligt!! Förstår din lycka!! Ser ut som hon vill fortsätta med flying:) Om det vore Star skulle jag lägga svårighetsgraden precis så att det kanske inte alltid blir hundra, på varje slag. Inte alltid bara köra säkra kort utan chansa lite ibland, eftersom han lär sig fortare än vad jag själv ibland tror. Vet ju inte hur Vilda funkar.

http://kerstinspudlar.se

Anna Svensson

9 april 2012 09:22

Nej, det är jättesvårt. Inte fastna, men heller inte skynda för fort... Sedan har olika sökgurus lite olika syn också. Läser man Jerings bok så handlar det mycket om att befästa, t ex tror jag hon tycker man ska köra lyckade, oretade skick i ett halvår-år innan man lägger in tomslag. Järverud däremot vill ha in tomslagenpå ett tidigt stadium. Om det är för att det passar deras respektive metoder olika, eller om det är deras personligheter som slår igenom är svårt att veta! Själv gillar jag också att testa, men det gäller att komma ihåg att backa ibland också... :0)

 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

8 april 2012 20:04

Tomslaget ser finfint ut, trots motvind - urduktigt!

Jag tycker att du börjar berömma när hon står stilla.. risk är att hon missförstår ditt beröm då... Försök att berömma så fort hon är ute på djupet - och då ska ditt beröm komma från ca 10-20 steg framför din skickpunkt, på stigen. Sluta berömma innan du riktar om fokuset till nästa skick... -:)

Eh.. ja, det var bra att du INTE lade en jättepopp precis efter ett tomslag. För vad tydliggör du för Vilda då? Popp=figge, ingen pop= ingen figge... eller hur?
Här är anledningen till att man inte börjar m tomslag, förrän man har plockat bort popparna. Men du kan lägga in ett enstaka ibland, och 'låtsas' som att hon inte såg poppen. Och på de andra skicken på det passet är det små minipoppar som gäller. Skicket före, och skicket efter ett planerat tomslag ska du försöka köra helt utan pop - för att visa Vilda att det visst finns figgar, fast ingen har poppat.

Att du behöver skicka om ibland, kan vara att du plockat bort stora figgar för tidigt. Det kan oxå vara för att hon är ung, och hon har sitt gamla beteende som hon går tillbaka till, för att lösa problemet.
Du kan emellanåt lägga in några pass m stora figgar - obs INGA tomslag på samma dag då.
Eller - om du tror att hon greppar att du sätter lite press på henne - så kan du fortsätta att skicka om, men för att förtydliga exakt VAD och VAR hon gjorde fel, så börjar du bryta EXAKT när hon viker av. INTE 5 språng efteråt, utan exakt när hon viker - och sedan skickar du om EXAKT från den punkten.
Här är det svårt att hitta exakt punkt, eftersom hunden ibland viker 1m för att inte springa rakt i en sten. Jag brukar tänka i 2-5m korridorer, och jag sätter yttergränserna med hjälp av träd, el stenar - och så fort hunden lämnar min korridor, så är det stopp som gäller.
Ju brötigare terräng, desto bredare korridor - för att ge hunden en chans att kunna ta sig ut.
Å andra sidan, blir det väldigt smal korridor i öppen&lättsprungen terräng. Då blir jag EXTRA petig med att stoppa direkt.

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

9 april 2012 07:49

Jamen vad bra att det blev rätt med den skippade poppen!
Jag kommer absolut att fortsätta lägga in poppar ett tag till, framför allt i samband med terrängskiften och andra särskilda svårigheter. Men försöka att också köra oretat ibland och tomt ibland. Spännande, känns som att det händer massor i söket just nu! Skulle behöva vara ute varje dag för att hinna med allt innan bebisen kommer!
DEt där med att bryta med timing är svårt, tycker jag. Mycket för att det är så stenigt på de flesta ställen vi kör, så Vilda ofta tar en liten krok runt någon jättesten. Skulle man råka bryta henne då, om hennes "mentala fokus" är rätt, så kan det antagligen bli jättefel. Ska försöka köra lite andra marker ett tag.
Tack för feedback, vi kämpar på!!!

 
Gunilla Persson

Gunilla Persson

9 april 2012 12:12

Jag har varit på läger hos Jering, och ja, hon tänker mycket på att befästa, befästa, befästa. Först väl synliga poppar där hunden 'hjärntvättas' till raka skick - ca ½ år. Sedan minskas popparna ner till småpoppar - för att till slut inte finnas alls. Sedan kör hon oretade skick med figgar en längre tid, för att befästa raka skick ändå. Hon gör inga avkall på rakheten i något skick. SEDAN lägger hon in ett ökande antal tomslag per träning.
Jag gillar enkelheten i hennes tankesätt och stegringsplan. Det går nästan inte att misslyckas med det, om man gör på rätt sätt.
Samtidigt så har jag sett hundar som inte köper synpoppar, och som går mycket snyggare på vinden - så sedan jag var där, så har jag mjukats upp i mitt Jering-tänk.

Vad gäller flying - både Anna och Kerstin - så javisst, taggade hundar vill GÄRNA gå flying, men ta det lugnt med det. Låt hunden vänja sig vid att den ALLTID ska lyssna på dina direktiv. Går ni igång för tidigt med Flying, så kan hunden börja tycka att den klarar söket själv. Och plötsligt har ni en hund som sticker rakt över stigen framför er, för att den fått vind på figge på andra sidan. Det ger definitivt minus-poäng på tävling. Hunden SKA intill din sida, innan nästa skick. Vid flying, så är hunden så erfaren, att den
1. alltid vänder in mot dig på ingångarna
2. själv har börjat fokusera ut på nästa sida, innan den når fram till dig - dvs den går själv utan dina ord rakt in i ny uppställning för nytt skick
3. den går exakt lika rakt ut, trots att din riktgivare blir väldigt snabb..

Dvs skynda INTE m flying, och slarva INTE!
Om ni börjar med flying för tidigt, och måste börja tjata på hunden att komma intill er sida - så gör ni hunden osäker, och vips så har ni en mindre konflikt i ingångarna.
Flying är enkelt och snabbt att träna in SEDAN - utan att få slarvet på köpet.

http://www.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

10 april 2012 13:01

Det är lugnt, Gunilla, jag har inga planer på att börja med flying än på länge. Just för att jag inte tror att det blir några problem att få in senare (om man vill) och framför allt för att min lilla vimshjärna definitivt skulle kunna hamna vart som helst i skogen om man inte samlade upp henne!

Det är lite roligt att läsa flera olika sökböcker, och diskutera med andra förare, och se hur många olika vägar man kan använda för att komma till bra resultat! jag tror att mixen för Vildas del ligger rätt bra just nu, men att hon kommer att fortsätta behöva stöd ut ett tag till när det blir nya terränger och situationer. Jag behöver också tänka mig för när jag väljer att lämna kvar figgen i skogen så den flyttar framåt (kallas tydligen inte alls flyende, men vad heter det då?) - vilket är en bra metod för Vilda eftersom det då inte finns några spår att hitta om man gör en 90-graders... Å andra sidan så måste transporter mm för att man ska kunna köra tomslag - och för att det är så söket funkar...

Ska försöka få till ett sökpass mitt i veckan, annars kommer nästa rapport på söndag!

 
Kerstin

Kerstin

10 april 2012 14:11

Tack Gunilla, nej här blir verkligen inget "flying" förrän vi är klara med appellen o lite till :) Star e alldeles för taggad och jag skulle nog tappa kontrollen på honom då. Nej in på stigen snyggt och fint ställa upp hos matte, därmed basta :) Men jag har märkt en egenhet hos Star, att om jag kör för mycket på ett visst sätt som t ex Jerring vill, skulle jag få problem, när det blir ändring sen. Så jag har alltid varierat delmomenten vid inlärningen ganska tidigt innan momentet är helt färdigt, just därför. Som nu tex är det bra att han redan nu vänjer sig vid att ibland e de pop ibland inte men att båda är rätt att springa på, så att säga. Jag måste hålla ögonen på hur han är o vad han förstår hela tiden, eftersom han snappar upp efter ett par rep vad det är jag vill. Problemet ligger snarare hos mig att läsa min hund och att ge tydliga signaler, så jag inte förvirrar honom i onödan. Men som sagt jag är mer virrig än vanligt på söket:)Anna jag kan ju inte bidra så mycket men hurra o heja på er gör jag mer än gärna. Kram

http://Kerstinspudlar.se

Anna Svensson

10 april 2012 16:27

Det är alltid tacksamt med idéer, inspiration och hurra-rop!! Alltid hittar man något som man tar till sig och vill testa, eller så blir man bara glad! Sedan är ju Gunilla min "söktränare på distans" så där blir det ju mycket som är extremt konkret. Eftersom vi inte har någon direkt sökkunnig i vår grupp så är det stödet väldigt viktigt för mig. Men det betyder inte att jag inte uppskattar andra inlägg och förslag! Stor kram på dig själv, känns roligt att du också fastnat i sökskogen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards