Alla inlägg den 7 mars 2013

Av Anna Svensson - 7 mars 2013 17:20

Hmm, där igen med mycket jobb och lite träning. Hade en hysterisk dag igår, åkte till Hudik sju på morgonen, kom hem sex på kvällen. Turbo-ammade, käkade fiskpinnar och åkte upp på klubben på ett möte klockan sju. Med bebis. Sub-optimalt! Och inte blev det någon träning direkt...


I dag var jag rätt slut, så inspirationen infann sig inte. Men lite plock fick jag till:


Inkallning med ställande: Några riktigt snygga nitar med låsta framben på isen! Men efter ett par repetitioner övergick hon till "trippande stopp". Det svåra nu är att bestämma sig för belöningskreiterier - ska jag köpa snabba ställanden med gradvis inbromsning? Hmm. För att komma bort från belöning med kastad boll bakom huvudet avslutade jag med att träna släta inkallningar där jag lade pipleksak bakom Vilda. Första gången trodde hon nog att jag var knäpp. "Hallå, varför ska jag springa bort från pipisen??". Men så fort hon kom till mig fick hon rusa tillbaks och ta den. Gång två hade hon fattat principen och öste järnet till matte! Nästa gång vi tränar ska jag bara ha belöning bakom, och varva släta inkallningar med inkallning med ställande. Så får vi se vad som händer!


Fjärrdirigering: Problemet fortsätter vara läggande från sitt, där hon ombestämt sig och låser frambenen i stället för bakbenen... Och glider bakåt... F ö riktigt skapligt. (Jag vet att jag är för slapp i kriterierna här, lite tassflytt blir det allt. Och jag vet att jag kommer att ångra mig i framtiden. Det stör mig! Ändå fortsätter jag...) Hon fixar ca 8-10 meter utomhus nu, med belöning bakom. Plan: ingen, typ...


Tungapportering: Körde tvåkilos utomhus. Gick sådär, hon vill gärna bära den lågt och halvrulla den. Körde ren gripandeträning, gripa, lyfta upp den med högt huvud. Och det gick skapligt. Körde ett pass inne sedan, med ettkilosapporten och metallen varvat. Samma där, bara gripa och lyfta, 20-30 repetitioner med varje (inte i rad!). Blev väldigt bra! Gjorde enstaka på avstånd, då gick hon också ut och lyfte jättefint. Nöta på, nöta på...


Skall: Tätare och tätare blir det. Men det blir också alltmer uppenbart att det kommer att bli svårt att få henne att sitta stilla. Memo: Koppel på när jag tränar!!


Kryp: Bara jämfotahopp med rumpan. Surade ur och gav upp. Hur 17 ska jag få till detta? Ska filma någon dag så får ni säga hur mycket energi jag ska lägga på det, och kanske hjälpa mig att förstå varför hon gör som hon gör. Blä.





Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards