Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Varit bortrest...

Av Anna Svensson - 3 mars 2013 16:43

...en vecka, så därför har det varit tyst. 


I dag har vi tränat desto mer. Jag fattar inte hur alla hinner träna sina hundar?? I dag körde vi i tre timmar, en kort fikarast på ca tio minuter, resten effektiv träning. Ändå hann jag inte igenom alla lydnadsmoment! Helt sjukt! Nå, roligt hade vi i alla fall och jag fick god hjälp av Elin.


Spår. Vi lade ett riktigt roligt snöspår! Den här gången inte efter någon nerkissad väg, utan på en stor, plogad plan där inga brukar rasta hundar. Spåret gick på mark med en cm nysnö, över asfaltsfläckar, upp på snöhögar, ut på nyskrapad mark - ja, lite överallt. Liggtiden var ca 40 minuter. För att försvåra ytterligare var det rätt kraftig vind. Vilda fick verkligen jobba! Klurigast tyckte hon att det var när spåret försvann upp på en snöhög, där fick hon snurra länge. Men hon löste hela spåret,trots ett par riktiga tapp. Tog alla pinnar utom en. Bra jobbat!


Rutan. Fyra-fem skick med target, jättefina. Gick direkt till rätt position, ingen tendens att stanna för tidigt. Nöjde mig där.


Tungapporten. Fick nästan börja från början. Hon strulade jättemycket, rullade den, tvekade i grepp och att lyfta. Jag belönade varje tendens till lyft och efter rätt långt trixande började hon åter bära den med högburet huvud. Körde två pass, andra passet var väsentligt bättre. Funderar på hur jag ska göra med avlämningen, om hon ska få lämna framför? Blir jobbigt för henne att svänga runt, och att peta med rakhet när hundstackarn knappt orkar gå känns tufft!


Vittringsprov. Hahaha, hjälp vilken skillnad det kan bli när man byter miljö på ett moment! Körde utomhus idag. Första gången fattade Vilda absolut ingenting! Hon körde ett shaping-race och provade alla möjliga beteenden. Dock inte "näsa påslagen, leta bland pinnarna"... Fick gå och lägga ut pinnarna på nytt, och då lyckades hon med en "stolpe in" och fick faktiskt med sig rätt pinne. Även om det kändes som rätt mycket tur. Sedan lossnade det. Körde flera repetitioner, alla med fint resultat. Körde två pass även med detta (ett före, ett efter spåret). Pass två testade vi att Elin lade ut pinnarna. Körde fyra-fem repetitioner. Inga problem! Så nu är vi ett steg närmare tävlingsmässigt utförande. Lite observandum på att hon laddar på att se på när någon lägger ut pinnarna, skallvarning! Pass två klickade jag direkt när hon valt rätt pinne, då slapp jag tugg på ingångarna. Planen funkar - när jag kommer ihåg att använda den...


Inkallning med ställande. Två "pass" här också, även om varje pass bara var ett par inkallningar... Pass 1: Inkallning, ställde henne, hon stannade snabbt och bra men utan att låsa frambenen. Belönade med boll bakom. Är noga med att inte röra "bollhanden" förrän hon står helt stilla. Inkallning två ropade jag stanna och kastade bollen direkt. Pass två: Inkallning, stanna, bollkast när hon stod helt stilla. Sedan inkallning, inget ställande. Gissa om hon saktade in på mitten..? Jepp! En slät inkallning till, nu jättefin. Sista inkallningen: bra tempo, ställde henne rätt sent, tvärnit med låsta framben. Yes!


Kryp: Två pass. Elin kikade och klickade när hon kröp korrekt, med ett bakben i taget. Större delen av tiden kryper Vilda jättefint, men om jag försöker höja tempot så det blir mer tävlingsmässigt kommer grodhoppen. Och tyvärr märker jag det inte själv. Lärdom: träna heöst bara med någon som kan stå bredvid och berätta hur det går! Det var i alla fall inga större problem med positionen, dessutom fixade hon lite längre sträckor fint.


Fritt följ: *suck* Elin klickade, i min kamp att försöka få Vilda att gå lite längre bak. Det gick bra ibland, sämre ibland. Och periodvis funderade Vilda på om hon ens behövde bry sig så mycket om mig, eftersom Elin klickade och hade externbelöningen vid sina fötter. Nå, hon går i alla fall väsentligt bättre än tidigare. Men svårt att få det så bra att jag är nöjd.


Fjärrdirigering: Två pass. Men vad i hela friden... Nu har jag tränat och tycker att det ser rätt trevligt ut med vår fjärr. Då får knas-Vilda för sig att hon ska ha låsta framben - i sitt/ligg! Av alla skiften! *suuuck* Nå, vi nötte på, med Elin bakom, externbelöning bakom. Avstånd ett par meter. Och visst, det känns riktigt hyggligt. Nöta på, nöta på...


Skall. Flera täta, fina skall-serier! Men stilla sitter hon inte...


Framåtsändande och metallapportering glömde vi bort. Körde metallen hemma på köksgolvet efteråt. Tycker att lite av tveksamheten från tungapporten smittat av sig, gripandena är sämre än de varit. Får inte glömma bort att träna metallen. Dessutom ska jag kanske varva ettkilos och tvåkilos-apporterna?  







 
 
Gunilla

Gunilla

3 mars 2013 18:23

Haha, snacka om ketchupeffekt i din blogg! Först inget, sedan inget - och sedan allt på en gång!

http://wwwGunillaWww.pebblesse.wordpress.com

Anna Svensson

3 mars 2013 18:30

Ja, vi var i fjällen med våra mest pudelallergiska kompisar, så vovvarna var hemma. Inte en sekunds hundträning. Men nu, nu är det dags igen! :0)

 
Erika

Erika

5 mars 2013 12:28

Tålig jycke det där som pallar med sådana där mastodontpass ;-).Tycker att det låter som ni har bra rulle på det mesta. Kul! Herr Pudel gillar också att gå långt fram, i alla fall om han är lite oformig. Inte helt lätt att få till positionen då, men jag tycker ju att många vänstersvängar, vänsterhalter och helt om marsch åt fel håll dämpar lite. Men sedan tror jag att man får pilla rätt mycket med det där. Just nu testar jag på skoj att belöna med godis bakom min rumpa från min höger hand :-).

http://voff.pronoblem.se

Anna Svensson

5 mars 2013 22:04

Godis bakom rumpan var en rolig idé, den snor jag! :) Javisst är hon bussig, Vilda, som bara jobbar på. På den punkten skiljer hon sig från mina tidigare pudlar! Rena lyxen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards