Direktlänk till inlägg 5 oktober 2010

Halv valpkurs

Av Anna Svensson - 5 oktober 2010 22:30

Kom hem sent från Uppsala, hämtade valp och kom fram till kursen lagom till fikapausen. Där hade jag en kort instruktion i pälsvård till kursens långhåriga deltagare. Första gången Vilda var med in i klubbstugan och det tyckte hon var jätteskojigt. Hon tuggade på kopplet, hälsade på grannen, gnagde på mina byxor, försökte krypa iväg... Tja, allt utom att vila gjorde hon!


Efter fikat/pälsvården gick vi ut och körde inkallning och hantering. Sedan var kursen slut och Vilda och jag var lite snopna - vi hade ju nyss kommit och var fulla av energi! Ett problem är att jag känner mig lite vilsen på en lydnadsplan med Vilda. Hon kan inga moment än och jag har dålig fantasi. Targeten var inte med heller. Men Camilla hämtade Spot och så blev det några minuters träning. Jag körde apportering, sitt stanna kvar, ingångar, lite stå och ligg. Vilda är otroligt duktig på att koncentrera sig. Sedan ställde vi oss och pratade, jag och Camilla. Under tiden kom deltagarna i fortsättningskursen ut från fikat. Perfekt miljö- och passivitetsträning för Vilda! I början försökte hon få igång matte, men när det inte gick så lade hon sig till ro och slappnade av jättefint. När alla människor och hundar kom gåendes emot henne i halvmörkret tyckte hon först det var lite läskigt, men sedan fick hon sitta i lugn och ro och spana in dem och konstatera att det var helt tryggt och ofarligt. Ja, sammanfattningsvis blev det en väldigt lyckad träning. Så nu ska jag omprioritera mitt upplägg: mindre spår, lydnad och sådant trams. Mer fika och pratande med kompisar!!   


Just det, tränade faktiskt uppbindning också. Knöt upp henne utanför klubbstugan, gick in en halv minut och sedan ut igen. Hon satt lugnt och fint utan pip, tuggande eller några tendenser att försöka ta sig loss. Duktig tös!

 
 
Gunilla m Puh, Gorm&Binks

Gunilla m Puh, Gorm&Binks

6 oktober 2010 09:20

hmm.. varför känner du dig vilsen? För att hon 'kan' allt som du bjuder på, och så vill du inte skynda på 'allt det andra'?
Sådär har jag känt lite m Binks - men jag har ju Gorm att träna med, och så har Binks fått träna uppbindning... som inte funkar alls! Han vrålar för fulla muggar, så länge han ser oss - men är tyst i bilen och ifall jag försvinner in, tex.
Jag undrar ifall inte du borde träna in kommandona Sitt och Ligg - och sedan gå vidare på stadgeträning i dessa. Jag menar, med tanke på att hon har högt driv...
Och så träna avlämnande av saker och apportbock - utan ingång såklart. Men att det alltid lönar sig att byta - har samma grej m Binks även där...

(din blogg ger mig nya funderingar om träningen - så jag läser nästan dagligen!! -:) )

http://www.puhgorm.spaces.live.com

 
Kerstin,Star o Prime

Kerstin,Star o Prime

6 oktober 2010 09:45

Åh, jag tycker det låter som det går jättebra. Det är väl kanonbra att träna på grunderna, stå, sitt och ligg och ingångar, för att så småningom såtta ihop till hela moment. Jag tror på att skynda långsamt. Det där att binda upp tycker jag också är knepigt. Jag behöver ju också lära Prime att sitta vid sidan av planen och vänta på sin tur medan jag tränar Star, men drar på det. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med Star, det bara funkade utan att jag tränade honom på det.

http://www.kerstinspudlar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Svensson - 2 oktober 2014 20:14


Kortfattat: körde framåtsändande på klubben igår, med byxben o allt. Stora framsteg! Hon kan gå lugnt o fint en ganska lång sträcka nu. Och - inte minst - så gjorde hon jättesnygga temposkiften från galopp till sakta! Utan kommando, men med target. D...

Av Anna Svensson - 30 september 2014 15:45

I dag blev det ett fint lydnadspass hemma på gården medan Alice lekte i solen!   Jag körde igenom det viktigaste. Skallet, som var lite segt i dag. Måste ha upp henne mycket mer i varv om jag ska få ett tätare skall.   Men det intressanta var...

Av Anna Svensson - 28 september 2014 18:36


Idag var det lydnadskurs för Emelie Söderberg, kennel Bruksviljans. Hon tävlar skydds och sök på SM-nivå med sina mallar. Kanske inte optimalt för mig, det skiljer en del i egenskaper mellan en bruksmalle o en mellanpudel, men jag har hört mycket got...

Av Anna Svensson - 27 september 2014 22:07

När man inte riktigt hinner men gärn avill träna ändå, då får man hitta på lite smarta övningar! Egentligen ville jag spåra i dag. Löste det genom att lägga ett spårupptag med tre apporter. Spåret var: upptag - ca 100 meter spår -  vanlig apport - ca...

Av Anna Svensson - 19 september 2014 18:25

Har kört två sökpass sedan sist jag skrev. Det första körde jag i en rätt rolig ruta, knepig för att det blev terrängskifte och rejält stenigt på ca 30 meters djup. Men öppen o lätt att följa hunden i arbete. Jag hade två figgar med okänd placering o...

Presentation


Välkommen till min blogg, ett komplement till min hemsida (se presentationen). Jag heter Anna Svensson och den här bloggen ska handla om hunddelen i mitt liv. Just nu består den av storpudeln Daisy och mellanpudeln Vilda.

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Valpar från min uppfödning

Arbetande pudlar

Pudeluppfödare

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards